Elon Musk si myslí, že možná žijeme jen v simulátoru. Což není nic až tak originálního, nakonec skvělá série filmů Matrix o tom vyprávěla velmi důkladně. Viz Elon Musk: ‚Chances are we're all living in a simulation‘.
Theranos Exposed je jeden z textů, které se věnují vzestupu a pádu Theranosu. Poučné čtení, zejména pokud budete odskakovat i na další zdroje. Pokud nevíte, o co u Theranosu šlo, tak o „revoluční technologii“ schopnou udělat desítky krevních testů z jedné kapky krve. A pak už o média i investory, kteří naletěli, nedostatečnou kontrolu, kupu PR manipulace a řadu takových těch běžných věcí. Z miliard dolarů hodnoty je nula. A ze zázračné technologie je v zásadě výmysl. Ouch.
419 milionů lidí blokuje reklamu na mobilních telefonech? 22 % z 1,9 miliardy celku? Na počítačích by to měla být zhruba polovina. Až tohle někde budete číst, tak pozor. Ne tak rychle. Jsou to čísla od PageFair, což je firma, která se živí vývojem softwaru, který obchází a blokuje blokátory. A také je dost dobré vědět, že tahle čísla se odvozují už třeba jenom z toho, že si lidé stáhli UC Browser od Alibaby a jiné prohlížeče, které „umí“ blokovat. A také jsou tu drobné nesrovnalosti v tom, že třeba jenom v Číně by to mělo být 159 milionů lidí, zatímco v Německu pouze 1,1 milionu. Viz Asia is leading the adoption of mobile adblocking; North America is dodging the bullet (for now, at least) a přímo 2016 Mobile Adblocking Report.
Masmédia jsou mrtvá, kam se bude ubírat žurnalistika? Death to the Mass řeší, že veřejnost už nelze brát jako jednu univerzální „masu“. Nelze jí nabízet „jednu věc hodící se pro všechny“ – tedy pracovat s přístupem, který fungoval v minulosti. V Mass media is over, but where does journalism go from here? se ještě navíc ptají, jak bude možné financovat žurnalistiku v době, kdy je svět ovládaný Facebookem a Googlem. Celé je to tak trochu o tom, že Facebook převzal rozhodování o tom, co uvidíme a neuvidíme, zatímco dříve to dělala média. A dá se říct, že k tomu měla přeci jen více kvalifikace, než Facebook. K tématu také viz TNW Conference 2016: Sebevražda médií, útoky trollů i Církev kopírování.
TELEgraficky
Ve čtvrtek odpoledne přestala jet Alza.cz ■ ČSSD opět s XSS ■ Vivendi pohltilo Gameloft ■ Další Office alternativa – FreeOffice 2016 ■ Dawn of the Planet of the Zombies and the Giant Killer Plants ■ RIP Facebook Notify
WEBDESIGN, INTERNET
Motejlek.com je Motejlka, ale web pokračovat nebude. Tedy, aby bylo jasno, až do příští změny názorů či stavu, protože tahle taškařice okolo konce Motejlek.com a vzniku MotejlekSkocDoPole.com (nádherný název pro médium) stále pokračuje. Viz motejlek.com opět pod kontrolou Motejlka a Skočdopoleho.
Facebook zkouší nový font pro svou webovou podobu. Změna je ale velmi malá a dobrá zpráva je, že nejde o další zmenšení velikosti. Viz You’re not crazy — the Facebook font does look different.
Pozor na děravý WP Mobile Detector, desítky tisíc webů na WordPressu už byly hacknuty právě tudy. Pokud jej ve svém WordPressu máte, tak určitě smazat, protože z úložiště pluginů byl odstraněn bez opravy. Viz More than 10,000 WordPress installations being exploited in the wild due to a vulnerability in the WP Mobile Detector plugin.
Nový testovací nástroj od Googlu vám poví, jak jste na tom s vaším webem s ohledem na mobilní přívětivost, mobilní rychlost a desktopovou rychlost. A můžete se podívat i na nějaké ty detaily. Viz testmysite.thinkwithgoogle.com a otázkou zůstává, proč klasický Test použitelnosti v mobilech (viz https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/) nestačil. Asi to bylo málo omalovánkovité. Fakt je, že se asi vyplatí pustit si oba.
SOFTWARE
No Man's Sky bude mít zpoždění, smutná zpráva. Sony potvrdilo, že uvolnění hry se odsouvá na srpen (a to jde ještě jenom o PS4 verzi). Dobré je, že jde pouze o pár týdnů. Viz An update on No Man’s Sky.
OS/2 stále žije, nová verze se bude jmenovat ArcaOS 5.0. A to i přesto, že IBM s OS/2 vlastně skončilo v roce 1996 tehdejším Warpem 4. Viz OS/2 resurrected: Blue Lion becomes ArcaOS, details emerge for upcoming release.
100 milionů kopií Minecraftu a rozhodně to není u konce. Viz WE'VE SOLD MINECRAFT MANY, MANY TIMES! LOOK!, kde se dočtete o 107 milionech prodaných kopií (PC, konzole i mobilní) od roku 2009.
Jak zjistím, co mi požírá místo na disku? Třeba s pomocí WizTree, které právě vydalo verzi 2.0. Ale jinak je podobných pomůcek poměrně hodně (viz Jak zjistím, co mi zaplňuje disk? Pomůcky pro vyčištění disku pomohou hodně) a mohou být hodně, hodně užitečné. Ve Windows například pomocí nich přijdete na takové ty podivné stavy se stále se zvětšujícími uživatelskými profily.
HARDWARE
Používání tabletů klesá. Uvádí to například GlobalWebIndex v Tablet usage declines a jako hlavní důvod zmiňují vzestup chytrých telefonů. Nejvíce se tablety používaly v roce 2015, od prvního čtvrtletí tohoto roku ale jejich využití klesá.
Pamatujete na Steam Machine od Valve? V Seven months later, Valve’s Steam Machines look dead in the water píší, že prodej téhle herní konzole založené na Linuxu naráží na něco, co se dalo čekat: trh nemá zájem. Lze tak soudit z informace o prodeji 500 tisíc herních ovladačů (Steam Controller), které si navíc lidé mohli koupit i samostatně. A pro srovnání tam zaznívá, že Xbox ONe či PS 4 se prodalo přes milion kusů během prvního dne prodeje. A dnes je prodaných 5,5 milionů Xbox One a 10,2 milionů PS 4.
MARKETING A KOMUNIKACE
Nejvíce nenáviděná videa na YouTube vůbec? Nesporně zajímavý pohled na to, co nás dokáže rozhodit. A možná ani nepřekvapí, že je tam Baby a Justin Bieber (ještě tedy velmi velmi dětský). Některá další videa ale už tak moc jasná k zařazení do tohoto žebříčku nejsou. Byť třeba Gangam Style asi logicky je jasně zároveň milované i nenáviděné video. Viz The Most Disliked YouTube Videos of All Time (And Why You Hate Them).
Jaké je to pracovat v Apple Store? Podle jedné ex-zaměstnankyně asi docela peklo. Nejhorší jsou ale prý zákazníci. Viz Apple Store's worst feature? Customers, says ex-employee, kde zjistíte, že je to prý hlavně proto, že si do obchodů zákazníci – zejména skalní fanoušci Applu – chodí zásadně jenom stěžovat. A také prý nezapomínají používat „bitch“ směrem k zaměstnankyním. Nějaká ta výhrůžka smrtí se už skoro nepočítá. Otázkou je, proč ona dotyčná vydržela ty ošklivé zákazníky snášet celé čtyři roky.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Thajsko se chystá uplatnit MITM na veškerý tamní internetový provoz. Tedy alespoň to plyne z Internet laws a time-bomb, a nutno podotknout, že něco takového je technicky možné a je to také nejzásadnější narušení bezpečnosti, soukromí a vůbec všeho. Ale zase to bude dobrá inspirace pro Andreje Babiše. Až bude za pár měsíců chtít ještě zpřísnit cenzuru, bude moci říkat, že „V Bangkoku jsem to viděl, jak jim to funguje“. Součástí opatření je i snaha vést veškerou komunikaci ze země ven a do země skrz jednu jedinou cestu. Děsivé.
Facebook, Twitter, Google (za YouTube) a Microsoft se s EU dohodly na pravidlech ohledně nenávistného obsahu (a teroristické propagandy). Je to vše čistě formální, jako obvykle, možná chvíli bude Facebook exemplárně vykazovat činnost (samozřejmě na základě nahlašování), ale stále to bude váznout na tom, že jeho „posuzovatelé“ buď vůbec neexistují, nebo neumí jazyk, a už vůbec nechápou souvislosti. Viz Facebook, Twitter, Google, and Microsoft agree to EU hate speech rules. Paradoxní je, že se zavazují ke kontrole většiny obsahu do 24 hodin od nahlášení. Očekávejme tedy spíše mazání věcí, které nejsou nenávistné ani teroristické. Pohled EU najdete v European Commission and IT Companies announce Code of Conduct on illegal online hate speech.
Mluvíte na svůj androidí telefon? Google i tohle uchovává v historii hledání. Ve Voice&Audio Activity se můžete podívat na všechny audio záznamy, které Google v této souvislosti má a co na jejich základě vyhledával. Znamená to ale i to, že vedle toho, co říkáte vy, je uchováno i vše, co bylo v daný moment slyšet ve vašem okolí. Přehled vašich záznamů můžete použít i k tomu, že je smažete.
Breaking into a wordpress site without knowing wordpress/php or infosec at all je v zásadě věrný popis toho, jak se script kiddie, bez znalostí čehokoliv pokročilejšího, může dostat někam, kam by se rozhodně dostat nemělo.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Facebook stojí za Peterem Thielem, miliardářem, který financuje soudní tahanice proti Gawker Media. Celé je to velmi zvláštní případ, kde se spojují velké peníze a snaha umlčet média, která si nelámou příliš hlavu s dodržováním etiky i pravidel. Pro Facebook je to ale jasné, Thiel to prý dělá na své vlastní triko. Tak jo. Viz Facebook sticks by Gawker attack funder Peter Thiel.
Firemní kultura s prvky mesiášské sekty, to je Facebook. Alespoň podle HOW MARK ZUCKERBERG LED FACEBOOK’S WAR TO CRUSH GOOGLE PLUS a je to něco, s čím se dá docela souhlasit. Zajímavé čtení o tom, že Facebook je sice úspěšný, ale zůstává po něm masivní hřbitov produktů, které selhaly – Home (telefon s HTC), nepoužitelná HTML aplikace, vyhledávání, aplikace Paper (vykradený Flipboard). Ještě zajímavější je povídání o tom, jak panický strach Zuckerberg měl ze spuštění Google+.
Tam máme 150 milionů denních uživatelů na nejzmatenější službě na světě, Snapchatu. Tedy pokud to číslo bereme vážně, protože jako každé podobné pochází přímo od provozovatele (Snapchatu) a není ničím ověřeno. Zábavné je ale to, co píší v As Snapchat userbase grows, Twitter CEO calls his service “confusing”. Ano, Twitter je zcela zmatečná záležitost, v tom má šéf Twitteru pravdu. Ale Snapchat je ještě horší, aplikace chaotická, neovladatelná a skutečnost, že si s někým sice chatujete, ale za pár minut už neuvidíte o čem, je těžko pochopitelná. Jinak ale pro šéfa Twitteru to číslo je nepříjemné, protože Twitter má (prý) „jenom“ 136 milionů (denních aktivních uživatelů).
Pinterest změnil připínání (PIN) na ukládání (SAVE). Viz Pinterest’s Pin It Button Is Now a Save Button, ale sám jsem si toho všiml už před pár týdny, viz například Pinterest má nový vzhled na iPadu, podívejte se, jak vypadá. Nutno dodat, že po pár týdnech s novým vzhledem (a místy mírně změněnou funkčností aplikace) se jim to tentokrát povedlo.
Instagram má plně algoritmický newsfeed. Příspěvky dostanete řízené algoritmem, časově na přeskáčku a některé odebírané účty nikdy neuvidíte. Bohužel algoritmus dává na počátek vždy účty, které mají málo příspěvků a dlouho nic nezveřejnily, takže je velmi pravděpodobné, že budete dostávat věci, které nechcete, od uživatelů, které jste vlastně nikdy neviděli. Hodně pomáhá věnovat týden až dva postupnému zrušení sledování takových účtů, pak se newsfeed vrátí do normálu. Viz Instagram’s Switch to Algorithm-Based Feed Now Official, kde se dozvíte, jak to klasicky Instagram vychvaluje. Já to nenávidím. Nejenom proto, že ukazuje věci, které vidět nechci, ale absence pořadí podle času službu zabila a opakování příspěvků coby další novinka je taky hodně nepříjemné.
MOBILNÍ APLIKACE
Pozor na ES File Explorer na Androidu, po prodeji se s novým vlastníkem proměnil v záplavu reklamy a nesmyslné věci jako 20% urychlení nabíjení, které ve skutečnosti nedělá nic. Jen zobrazuje reklamy a komplikuje život. Viz If you ever needed a reason to uninstall ES File Explorer, this is it.
Může za konec Yahoo to, že ignorovali nástup mobilních telefonů? The Decline of Yahoo in Its Own Words to bere jako nosnou myšlenku, podloženou i nějakými daty a grafy. Je to ale hodně diskutabilní, z mého pohledu je konec Yahoo dán tím, že se ztratila potřeba mít „portál“ (což nakonec známe z konce Atlasu či Centra), a značný díl tam hraje i vyvolání závislosti na Microsoftu. Obsah, který Yahoo produkovalo, to zachránit nemohl, neměl žádnou prioritu.
Deset aplikací, které si na Android rozhodně nepouštějte. Proč? Protože šmírují, podvádějí, vykrádají data z telefonu a dělají věci, které se bez vědomí uživatelů nikdy nedělají. Viz Do Not Install These 10 Popular Android Apps, kde zjistíte, že jde o QuickPic, ES File Explorer, UC Browser, CLEAN it, Music Player, DU Battery Saver & Fast Charger, Dolphin Web Browser, Photo Collage, Clean Master a prakticky jakékoliv antivirové aplikace.
Instantní aplikace na Androidu vypadají jako užitečný koncept. Pokud jste si nevšimli oznámení na posledním Google I/O, tak jde v zásadě o „vzdálený přístup“ k aplikaci – nebudete si ji muset instalovat na mobil (ale pokud chcete, půjde to), ale na dálku si ji pustíte. Celé to dost bude záležet na kvalitě internetového připojení a dalších faktorech, ale mohlo by to být hodně užitečné:
STARTUPY A EKONOMIKA
Google prodává Boston Dynamics a kupujícím je Toyota. Do Googlu se tento startup dostal v roce 2013 a nové podobě Google jménem Alphabet se nějak nehodí. Neví si s ním rady, navíc prý nevypadá, že by mohl vytvářet peníze a hodnoty. A byl okolo toho tak trochu menší skandál. Viz Google is selling its robot company to Toyota a dřívější Google’s robot group struggles to fill leadership vacuum as it shoots for ambitious launch before 2020.
Spojit Twitter a Yahoo? Tedy, lépe řečeno, že by Twitter koupil Yahoo? V Twitter talks to Yahoo about merger píší, že se prý lidé z Twitteru a Yahoo setkali a hodiny probírali, jestli by dávalo smysl firmy spojit. Naštěstí to vypadá, že si to rozmysleli.
Microsoft skončil s klasickými i chytrými telefony, ale interní memo o restrukturalizaci je docela tajuplné. Viz Read Microsoft's internal memo about its smartphone restructuring, kde je řeč o 1 850 zrušených místech (1 350 ve Finsku), 300 milionech Windows 10, rekordní spokojenost s Xbox a Surface u zákazníků a skvělých zítřcích s HoloLens.
Medium koupilo Superfeedr, ale pokud jste neslyšeli ani o jednom, nic divného na tom nebude. Medium je publikační platforma, místo, kde můžete mít blog. Superfeedr a jeho Feed API je něco, co pokračuje na základech položených věcmi jako RSS, ATOM a JSON mechanismech. Viz Medium acquires Superfeedr.
INFOGRAFIKY
How Marketing on Facebook is Changing in 2016 [Infographic] sice není nic hvězdného, ale informace v infografice jsou užitečné. Jen moc neberte vážně onu poslední zmínku o Reakcích (Reaction). Uživatelé je od uvedení ignorují a pořád dávají hlavně Líbí. Navíc jsou vytvořeny tak, že se ani dva lidé u některých z nich obvykle neshodnou v tom, co znamenají. Facebook navíc špatně reakce přeložil do jiných jazyků, takže anglické originály neodpovídají cizím ekvivalentům.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních.
Vzniká průběžně celý týden.