Za tech 5 let co s Internetem pracuji jsem se setkal s velkym poctem lidi a snad jeste vetsim poctem napadu. Sam jsem nekolika prispel (dva z nich se pouzivaji v celorepublikovem meritku, bohuzel pod jinou - v obou pripadech stejnou firmou, pred kterou jsem neuvazene zverejnil az prilis informaci :-( Ale prozatim nejvetsi problem nepredstavuji finance, ale organizace a pojeti. Mate-li skutecne napad, jde jeho spusteni zaridit s relativne nizkymi naklady, ktere se mohou pohybovat v radu nekolika malo desetitisicu. Ponekud horsi je to prave se zminovanou organizaci a pojetim. Maloktery inovator umi ridit projekt, spojovat dohromady praci 2 nebo vice programatoru, designeru, grafiku, atp. Osobne znam vice jak 20 slibnych projektu, ktere skoncily na spatne tymove komunikaci. To same plati o pojeti napadu. Pokud clovek ridici projekt neni schopen postavit realne meze, casto cela prace konci tim, ze se do ni zavlecou dalsi a dalsi myslenky, ktere pouze odpoutavaji zdroje od vlastni myslenky.
Z toho co jsem napsal lze take odvodit dalsi vec. Skutecni investori se pohybuji na urovni pomerne slozitych projektovych dokumentaci a analyz. Ty, bohuzel, neni "spravny" pocitacovy nadsenec schopen vytvorit na takove urovni, aby poskytly opravdu ucelne informace pro investora. Sam jsem si prosel psanim techto projektovych dokumentaci a vim, ze zacatky jsou opravdu tezke.
Odvazim se tvrdit, ze je v Cesku stejne procento napadu jako kdekoliv jinde. Vetsi problem je vsak v tom, ze na rozdil napr. od americanu jsou mladi inovatori pouze programatory a ne obchodniky. Teprve az dokazou prodat svoji praci a napady, muzeme ocekavat skutecne revolucni aplikace na ceskem Internetu.
Nápadů je určitě spousta (možná by se našla i nějaká konstanta pro poměr lidí v oboru a dobrých nápadů ;), spousta investorů ale právě říká, že je nemá kdo realizovat.
Lidé, kteří uřídí projekt alespoň ze začátku, se myslím najdou. Větší handicap máme v "marketingovém myšlení". Ale to jde aspoň z části naučit.
Napady? Dobrych je opravdu pomalu. Jediny napady, o kterejch ja slycham jsou takovy, jako ze si zalozim portal o cestovani a zamerim se na tuhle atraktivni skupinu lidi a pak tam budu prodavat reklamu cestovkam. Takhle vetsina radoby internetovych podnikatelu v Cechach mysli! Jedinej model, kterej znaj je, ze budou prodavat reklamu a vsechny sluzby budou zadarmo. Pak se nemuzete divit, ze se na vas investori vykaslou. Vsichni tady prskate, ze do vas nikdo nechce investovat, ale nemeli byste to svadet na "kapitalisty" venture investory nybrz na sebe. Asi je neco spatneho s tim vasim napadem. Chapu, ze se v Cechach nepohybuje moc angelu, ale je to proste nami. Ceska povaha ma tendenci vsechno svadet na jiny, v tomto pripade na neochotu fondu rizikoveho kapitalu. Proste si pamatujte, ze kdyz jste dobri, tak to musite dotahnout daleko vsude ve svete, i v Cechach (chapu, ze za totace to moc neslo) a kdyz v Cechach nedostanete penize, tak to svedte na sebe a nevymlouvejte se porad.
Musim vam rict, ze v Cechach je v podstate velmi snadne dostat kapital. Jen musite mit atraktivni business model, hlavne ne zalozeny na vydelkach z reklamy. Chce se to poohlednout v B2B, wireless, broadband apod. Kdyz chcete vydelat penize, tak vasi firmu uz musite stavet tak, ze se stane atraktivni pro jinou firmu a pak vas koupi. Takhle se vydelavaj penize na netu, ne, ze budete vydelavat na prouzkovy reklame. Tu firmu musite taky stavet globalne, ne, ze se zamerite na Cechy. Kaslete na nejaky IPO, jak vsichni u nas v kazdym rozhovoru rikaj, ze to jejich cil a mnohdy ani nevi co to je. Preji mnoho uspechu! Doufam, ze se to vas nedotklo.
50:50. Chyby jsou na obou stranach. Ze chce nekdo zalozit 30. portal o cestovani neni o napadech (i kdyz ma u nas sanci stale na nem vydelat).
Hlavne mi chybi nadseni na obou stranach - jak uz se zminovalo v diskuzi "vytvorit prostredi". Vloni jsem se setkal s clovekem z Berlina, ktery klel, jakym pulrocnim auditem pred investici musi jeho firma prochazet. Dnes uz rika, ze je to zcela o necem jinem (a bude i o nas) - alespon trochu zivotaschopnou myslenku.
V kazdem clanku se doctete, ze venture je o 90% neuspechu a 10% uspechu. Jak ale poznate uspech, kdyz misto do 100 firem investujete jen do 5?