Vlákno názorů k článku Zkušenosti z autorizované konverze z listiny na CD a zpět od Bobrnautus - Děkuji za zajímavý článek. Můžete popsat, jak se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 7. 2009 15:58

    Bobrnautus (neregistrovaný)
    Děkuji za zajímavý článek. Můžete popsat, jak se legislativa chová ke konverzi svépomocí, tj. když si něco vytisknu sám? Jde to? Musím takový dokument někde ověřit? Nebo jsem odkázaný jen na hnusné tiskárny na poště? A jak to funguje obráceně? Když naskenují např. plnou moc a pošlu ji na úřad, je to OK, nebo musím někam zajít?
  • 4. 7. 2009 16:02

    anonymní
    Vytisknout sám si to můžete, ale pak to nebude mít sílu originálu. Analogie s ověřováním kopií listin na úřadě. Úředník musí vidět originál, aby mohl provést autorizovanou konverzi.
  • 6. 7. 2009 19:58

    Vojtěch Kment
    Ono záleží. Kupř. soudům běžně stačí do spisu běžná kopie dokumentu (tj. kopírkou), pokud ho protistrana nezpochybní.

    Úřady naopak zpravidla mají určité formální požadavky na různé přílohy podání, tj. běžná kopie jim naopak nestačí.

    Naskenování plné moci a její zaslání (na e-podatelnu apod.) na úřad danému úřadu pravděpodobně rovněž nebude stačit.

    Sporné je vyjádření plné moci vůči úřadu pomocí datové schránky (bez elektronického podpisu), ať již je vyjádřena v .doc nebo v .jpg skenu z papíru (viz Váš návrh výše). Asi by to bylo možné tehdy, pokud by se jednalo o plnou moc ve zvláštní věci, kterou je adresovaný úřad oprávněn celou vyřídit. Neumím si totiž příliš představit použití stejné plné moci jiným úřadem, než adresovaným, na základě nějakých meta-údajů z ISDS, které může mít k dispozici adresovaný úřad, ale které není povinen nijak předávat dalším subjektům. Je to paradoxní důsledek zjednodušeného světa bez (elektronického) podpisu -> představte si, že vám z úřadu poskytnou pouze strojem psaný papír a řeknou "to je plná moc dotyčného". To je analogie.

    Úřad by ale vždy měl přijmout plnou moc elektronicky podepsanou uznávaným elektronickým podpisem. Nicméně i zde si umím představit, že s tím ještě budou potíže, zejména psychologicko edukačního rázu.

    Jinak obecné pravidlo je: pokud vám na elektronickém dokumentu záleží, nechte ho na žádost autorizovaně konvertovat do listinné podoby co nejdříve po jeho přijetí (než expiruje certifikát atp.).
  • 30. 7. 2009 15:04

    radonx (neregistrovaný)
    **********
    Jinak obecné pravidlo je: pokud vám na elektronickém dokumentu záleží, nechte ho na žádost autorizovaně konvertovat do listinné podoby co nejdříve po jeho přijetí (než expiruje certifikát atp.). ***********

    To je sice hezké doporučení, ale mohou nastat případy, že certifikát expiruje ještě předtím, než jsem datovou zprávu 3. osoby ze své DS vyzvedl. Např. certifikát je platný do 31.7.2009, 10:32 hod. a 3. osoba jím podepíše datovou zprávu 31.7.2009 v 10:15 hod. Vše proběhne OK, až na to, že si zprávu vyzvednete v 10:45 hod. Pak máte datovou zprávu, kde už platnost podpisu neověříte. Myslím si, že do budoucna s tím mohou být spojené mnohé problémy a z tohoto hlediska s použitím stávající formy elpodpisu vzniká otázka, zda ve vztahu k DS jde o formu žádoucí a zda nebylo vhodné technicky vymyslet mírně odlišnou formu kvalifikovaného elpodpisu, kde by bylo možné ověřit i expirované podpisy v tom smyslu, že v době podepsání byly platné. Je to samozřejmě v prvé řadě otázka technické podpory, např. v podobě snadno dostupné databáze expirovaných podpisů a tlaku na výrobce SW, aby tuto formu podporovali, a pak také příslušné legislativy.
  • 30. 7. 2009 15:20

    radonx (neregistrovaný)
    Ještě k plné moci:

    ***********
    Naskenování plné moci a její zaslání (na e-podatelnu apod.) na úřad danému úřadu pravděpodobně rovněž nebude stačit.
    *************

    Ono nebude ani stačit plnou moc poslat přes DS není-li alespoň vybavena podpisem zmocněnce (elektronickým), že s plnou mocí souhlasí, bereme-li v úvahu fikci podpisu zmocnitele. Myslím si, že v tomto směru čeká legislativu ještě hodně práce, aby nedocházelo k nejasnostem v otázkách výkladu a následným sporům.
  • 1. 1. 2010 21:48

    § (neregistrovaný)
    Pozor, úřady nepřijímají a přijímat nebudou plné moci podepsané elektronicky, a to z jednoho prostého důvodu: ověření podpisu. Podle stávající legislativy se pravost podpisu na plné moci dokazuje orgánům veřejné moci (rozuměj úřadům) ověřeným podpisem podle stávajících legalizačních pravidel (notář, obecní úřad, městský úřad, úřad městysu, krajský úřad, magistrát, MVČR, hospodářská komora, Česká pošta, zastupitelské úřady, soudy, exekutoři, v některých případech státní zastupitelství a jiné správní orgány). Elektronický podpis na listině, byť v souladu s pravidly elektronického podepsiování, neobsahuje legalizační doložku osoby, která vládne přenesenou působností na poli legalizace podpisů, pročež úřad nebude mít takto podepsanou plnou moc za dokument splňující právní náležitosti. Je ktomu i stanovisko předsedy notářské komory ČR z roku 2008.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).