Kéž by. Knihu si v knihovně můžete prolistovat nebo klidně celou přečíst, ale model je nastavený tak, že je to jen na čas. Nemůžete ji ukrást (a ano, vím jaký je rozdíl mezi tím, že ukradená kniha by knihovně chyběla, ale zkopírovanou písničku nikdo postrádat nebude). Problém u hudby a filmů je v tom, že po stažení z internetu si hudbu už málokdo půjde zlegalizovat, protože se mu líbí a chce podpořit autora.
Nevím jestli chodím do špatné knihovny, ale já si v ní mohu půjčit knihu na dva měsíce (poplatek 60kč ročně). A následně si ji kdykoli zajít půjčit znovu, budu-li si ji chtít opět přečíst. Semtam si nějakou koupím, když mi přijde opravdu dobrá a rád bych ji měl ve vlastní sbírce....
Pokud existuje něco podobného pro hudbu, velmi by mne to zajímalo.
Jenže v knihovně zdaleka nenajdete takový rozsah informací jako na internetu. Chci říct, že když potřebuju něco aktuálního nebo něco odborného s přesným zaměřením, tak to tam vůbec nemusí být nebo ta kniha je vypůjčená, příp rezervovaná. Dále například knihy o programování kde jsou uváděny tuny kódu se nevyplatí půjčovat v papírové verzi, protože by jste musel opisovat mraky kódů a cvičení. Raději elektronickou verzi kde můžete kód zkopírovat a hned spustit ve svém počítači.
Zasadni rozdil mezi warezem a knihovnou je v mnostvi. Warez uspokoji vsechny piraty najednou, knihovna jen nekolik malo ctenaru. Ostatni musi pockat. Knihovna je dobra pro malo zadana, tedy stara nebo bezvyznamna dila, ktera stejne maji minimalni komercni potencial a nevyplati se je drzet na sklade. Velkou poptavku knihovna neuspokoji a zde je pak prostor pro knihkupectvi, ktera se naopak orientuji na velkou poptavku a skrz ktera autori zadanych del budou po pravu odmeneni.
Pokud se mě muzika opravdu líbí nespokojím se s ořezanou mp3. Je pravda že většinu hudby jen ochutnám a odložím, to znamená, že si ji nadále nepouštím, vetšinou smažu. Stejně tak s knihou, rád si přečtu úryvky a pokud mě zaujme tak si ji teprve koupím. Hlavně u odborné literatury jsou ceny (povhopitelně) vysoké a dát např. 800 za špatnej derivát se mě prostě nechce. Stejně tak knihu žádná čtečka neřknuli monitor nenahradí.
Navrhoval bych aby stát nerušil existenci stránek, který daný obsah poskytují, pouze zřizovatel stránek by se musel zaregistrovat a autorský obsah nahrávat na státní server (uložiště dat státem poskytované zdarma). Stát tím získá kontrolu nad daty, ale nebude postavovat mimo zákon existenci těchto stránek. Muselo by to být ale zároveň se zmírněním politiky represe a spíše jít výchovným směrem. Dělat z někoho zločince jenom proto, že si poslechl písničku nebo se podíval na video (užil to pro vlastní použití) mi přijde velmi zlé. Jakmile někoho pošlete do basy - tak už s tím pak ten člověk musí žít celý život. A i člověk s vysokoškolským vzděláním, by pak měl problém najít odpovídající pracovní uplatnění ve společnosti. Přece existují i jiné výchovné prostředky, jako např. veřejně prospěšné práce.
+Pronájem hostingových služeb státu komerčním projektům samozřejmě za peníze. Stát tím získá jednak přístup k tomu, kdo hudbu stahuje a k jakému využití (např. jestli hudbu stáhl celou nebo pouze "ochutnal" nebo nedokončil stažení; data si nebude prohlížet třetí strana - jak by to asi chtěli dělat velké obchodní společnosti s vlastnickými právy) a zároveň tím získá významný zdroj peněz do státní kasy.
co to tady placate. jaky vyznamny zdroj penez. pokud bude zdarma poskytovat uloziste, tak ho jeho provoz bude neco stat. tato verejna sluzba se pripoji k dalsim sluzbam ktere stat naprosto neefektivne, neucelne a mnohdy proti duchu jejich vyznamu zajistuje (viz vymahatelnost prava, ktera ma obcany ochranovat i pred sikanou ze strany statu, ale stava se zni nastroj diktatury).
jinak koncept a sluzbu kterou navrhujete vlastne zajistuje (jen ne digitalne) nestatni, ale statem a zakonodarci vydatne podporovany svaz OSA a vidite jak krasne tento model nefunguje...