Mě mj. může vždycky urvat, když na ČT nabízejí nějakou vlastní knihu a říkají, že "tuto knihu dostanete u dobrých knihkupců", čímž vlastně předjímají, že každé knihkupectví, které tuto knihu nenabízí - at je to jakkoliv pitomá kniha - je špatné. Zabít je málo...
A takhle podobně se schvaluje spousta dalších zákonů - zmetků. Tak, aby obyčejný člověk bádal nad tím, byl-li to úmysl, či nikoliv; stejně se k ničemu nedobéře, a i kdyby, je mu to platné stejně jako mrtvému kabát.
Podlě mě se pane Potůčku mýlíte a zbytečně plašíte s tím Fondem kinematografie. Příjmy z reklamy se snad dají vypočítat i za letošní rok a je přece úplně logické (a myslím že dokonce i právníkům to přijde logické), že právně je rozhodné datum, k němuž se mají peníze do Fondu začít platit, a ne datum, z něhož se jeho výše vypočítává. A pokud je to někomu nejasné, může to upřesnit prováděcí vyhláška (to zákon nevylučuje).
To ostatní ale samozřejmě průšvih je, o tom žádná ... Sponzorské vstupy bych kompletně zakázal, protože jde o očividné obcházení zákona (každý zadavatel normální reklamy je samozřejmým sponzorem X pořadů) a teleshoping právně postavil na roveň normálních bloků. Prostě by zbyla jediná společná kategorie, KOMERČNÍ POŘAD (jakýkoli pořad, za jehož odvysílání dostane provozovatel vysílání zaplaceno), s úplně stejnými pravidly. To je potřeba ještě dodělat, jinak se to samozřejmě obchází a bude čím dál víc obcházet. Zvlášť ten "sponzoring" za poslední dobu narostl, a to zdaleka nejen na ČT1, kde to samozřejmě bude nejhorší. To vidím jako daleko větší problém než ten údajně hrozící výpadek příspěvků do Fondu kinematografie.
No jasně. Takže stačí udělat pohádku o mixéru a Horst si může na ČT1 teleshopingovat ten svůj "dzn dzn" mixér od rána třeba do večera :-). Jo, právníci, to jsou kabrňáci. A u nás v Kocourkově zvlášť!
Tak to mě nenapadlo, že zákon odlišuje teleshopping ČT a teleshopping ostatní. Mě osobně rozčiluje stejnou měrou jak Horst nabízející svou pánev s lotosovým efektem, tak nabízení DVD s filmy a seriály.
Normální přirozený způsob by byl takový, že by to stát zajistil ĆT. To byla jeho povinnost, protože vybírá koncesionářské poplatky a je tedy tím povinnován svým koncesionářům, tedy koncesionářům ČT. Stát se tedy měl postarat o propagaci a zajištění Multiplexu 1. Tím to pro něj mělo skončit. Tedy v žádném případě se neměl zabývat propagací a informatikou o Multiplexech 2 a 3 a 4 a stanicích Nova a Prima. Tyto soukromé subjekty ho vůbec neměly zajímat a měla to být jejich přirozená záležitost, jak se dostanou k divákům, tedy zda si vyberou někde kabel nebo raději celoplošně sat nebo si zřídí své vlastní multiplexy v DVB-T. Takto to mělo být správně.
Ovšem celá věc má háček. A ten háček je v tom, že ČR podepsalo mezistátní dohody, že v 2013 bude na celém území ČR analogové televizní vysílání vypnuté.
Ovšem ČR přidělilo jakési Nově a Primě licenci na analogové vysílání, jedné snad do roku 2015 a druhé 2017. Mohlo samozřejmě řešit situaci tak, že by jim to násilím vypnulo a pak by čelilo žalobě a arbitráži a muselo zaplatit škody za ušlý zisk atd. To je způsob, který bych osobně volil já, když bych mohl jako občan volit, tedy bylo o tom třeba referendum. Vypnul bych ty lumpy, zaplatil jim to, ale vlezte mi na záda a v žádném případě bych jim neumožnil stát vydírat.
Oni zvolili jiný způsob a to způsob se s nimi domluvit. Nabídli jim tedy, jakýsi Technický plán přechodu. Tedy, že je budou propagovat ty soukromé subjekty a starat se o ně a dají jim každému kanál v DVB-T a ještě druhý kanál automaticky v DVB-T tzv. konpenzační licenci a ještě je budou chránit po celou dobu přechodu, který byl úmyslně rozpracován na několik let aby všechna jejich možná konkurence pokrachovala a ony mohly mít monopol. Tedy muxy byly plné jen klonů Novy a Primy a nikoho jiného.
Nic méně šaškovská domluva je u konce a od 11.11.2011 zde máme už normální trh. Takže pokud někomu zbyly ještě peníze nebo má zahraničního investora, hurá do toho. Ochrana Nováků a Primáků bude 11.11.2011 končit. Něco málo by se dít teoreticky mohlo. Nic méně za těch x let toho tzv. přechodu si vybudovali takovou pozici, že je těžko někdo vážně ohrozí.
(4) Odstavce 1 a 2 se nepoužijí na oznámení provozovatele vysílání
týkající se jeho vlastních pořadů a doprovodných výrobků nebo služeb,
které jsou od těchto pořadů přímo odvozeny, na oznámení o sponzorování
nebo umístění produktu, na bezúplatně odvysílaná oznámení ve veřejném
zájmu nebo ve prospěch obecně prospěšných cílů a na bezúplatně
odvysílaná upozornění na charitativní akce.
Senátoři a poslanci by měli ze svého tučného platu nahradit výpadek financí!Já když v zaměstnání udělám chybu tak ji musím též nahradit.Dost toho socialistického odměnˇování politiků!!!§§§
Celkově je to ukázka toho, že co dělá stát, to vždycky dopadne katastrofálně. Měl se celýmu pozemnímu vysílání nechat volný průběh, nefinancovat nic z nějakých fondů a reklam a ono by se to nějak vybarvilo samo.
Tak nějak jsem si myslel, že tato novela zakazuje na ČT 1 i ČT 24 i teleshopping. V tom případě nechápu, že jsem včera na ČT24 hned dvakrát natrefil na blok "ČT nabízí", což by snad mělo být klasifikováno jako teleshopping. Překousnul bych, pokud by ČT potřebovala nějak vyplnit "díry" mezi pořady vzniklé náhlým zákazem reklamy, ale pokud mají kvůli "ČT nabízí" jednotlivé pořady zpoždění, tak mě to celkem rozčiluje.
Tak, teď by se mělo ozvat hlavní loby celého problému, tedy ředitel Novy p. Andruško a spol. Veřejně vykřikoval na všechny strany jak převezmou podporu SFPK (Státního fondu na podporu kinematografie), nyní má možnost ukázat, jak to vlastně myslel (li). I přez neschopnost politiků vytvořit použitelný, nepřekroutitelný zákon, můžou komerční TV, v čele s Novou ukázat, o co jim vlastně šlo a dobrovolně SFPK podpořit, i když jim to zpackaný zákon nařizuje až s 1 a půl ročním zpožděním.
Ovšem nedělám si žádné iluze, zase zpackaný zákon odnese dańový poplatník, jako vždy.