Vlákno názorů k článku Zpackaný registr vozidel: Vše podstatné je tajné, aby hackeři nenapadli systém od Jurax - Databázista mající nějakou zkušenost ví, že má-li nejméně...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 8. 2012 18:05

    Jurax

    Databázista mající nějakou zkušenost ví, že má-li nejméně dvě různé databáze, které mají, ba přímo musí obsahovat stejná data (regionální versus centrální databáze třeba), tak tyto databáze zaručeně stejná data obsahovat nebudou. Počet rozdílů je přímo úměrný intenzitě dušování se odpovědných managorů, ředitelů a vůbec nadšéfů, že databáze jsou naprosto v pořádku a totožné. To je přírodní zákon (objevil jej jistý Murphy).

    Ještě nutno dodat, že nezhodují-li se některá data, pak ve zdrcující většině případů budou blbě ve všech výskytech databáze a není nikoho, kdo by byl schopen říct, jak mají být správně. A pokud v případě neshody jsou přece jen některá data správně, též není nikoho, kdo by byl schopen říct, která jsou správně.

    A data, co jsou ve všech výskytech databáze shodná, mohou být a nezřídka jsou taky blbě. A není nikoho, kdo by byl schopen říct, jak mají být správně.

    A konečně i o datech, co jsou ve všech výskytech databáze shodná a jsou správně to nevíte s jistotou. A není nikoho, kdo by byl schopen říct, že jsou správně.

    No a pak to nějak zmigrujete, vyhážete rozdíly a budete žádat jejich nápravu. Obmyslnými algoritmy se pokusíte testovat logickou správnost a návaznost dat. Vyhážete chyby a budete žádat jejich nápravu.

    Pokud bude někdo schopen a ochoten tu nápravu dělat, pak při ní kromě oprav chyb stávajících, kteréžto opravy mohou být také chybné, zavede další, originální chyby, co tam ještě nebyly.

    Pak se bude testovat celý systém, přičemž vypadnou kromě jiných další chyby v databázi. Oprava těchto chyb viz předchozí odstavec.

    A abych nezapoměl, tohle vše se děje v časovém presu. Smlouvy jsou podepsané a termíny dané. Jde-li o soukromého, nikoliv státního, zákazníka, jsou dané i tvrdé sankce. Ve smlouvách nadšéfové zpravidla opomenou zohlednit, kdo je odpovědný za faktickou správnost dat a kdo bude povinen je opravovat. Zákazník je přesvědčen, že má data naprosto korektní.

    No a pak se odpovědní krátce pomodlí k bohům, pokud v nějaké věří, a dají to do ostrého provozu. A zkušený databázista se připraví na to, že tak týden čtrnáct dní se nedostane domů. Když se náhodou domů dostane, stejně tam sedí za kompem a maká. Je-li zkušený databázista ženat/vdán či opatřen stálou partnerkou/par­tnerem, má již dlouho předem rozmyšleno, čím bude odvracet hrozící rozvrat v partnerských vztazích.

  • 25. 7. 2012 10:11

    michal_sjx

    Mohli si napsat testovaci scripty a zkontrolovat jaky bude vysledek. "neocekavane velke rozdily" v oboru IT neexistuji, tam se da dopredu otestovat temer vsechno.

  • 25. 7. 2012 9:55

    krakonoš (neregistrovaný)

    Suma sumárum: Klasický český tunel! Nebylo by lepší použít HW a SW, který už dávno a bez problémů běží jinde a SW jen lokalizovat do cz? Jenže to by asi bylo mnohem levnější a ta ,,správná" firma by to nezvládla, takže to, samozřejmě, nejde.

  • 25. 7. 2012 9:44

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Ten milion, to je navíc k těm 800.000, o kterých MD prokazatelně vědělo již před spuštěním toho nového paskvilu?! Viz http://www.isvzus.cz/cs/Form/Display/343682

    V návaznosti na zpracovanou analýzu dat bylo zjištěno, že cca 800 000 záznamů není možné převést do databáze nového systému CRV. Stávající registr vozidel je veden obecními úřady obcí na lokálních úložištích dat a na jednom centrálním úložišti dat. Po spojení dat uložených na obou úložištích se ukázalo, že existují neočekávaně velké rozdíly v datech. Dokud nedošlo ke spojení dat na jedno úložiště, nebylo možné tuto velmi vysokou chybovost dat objektivně zjistit. Nový IS bude pracovat pouze s jedním úložištěm dat, a proto bylo nutné stávající data před jejich převedením do nového registru opravit, stávající stav byl překážkou provozu nového registru.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).