Zpětně diváci nejvíc sledují seriál Sanitka 2, na internetu ČT 24 a VyVolené

7. 11. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
UVNITŘ GRAFY – Společnost Mediaresearch zveřejnila data o tzv. odložené televizní sledovanosti pořadů z archivu a výsledky měření televizí na internetu

Opožděně sledují pořady desetitisíce diváků

Jednou z novinek, kterou od letošního roku nabízí elektronické měření televizní sledovanosti v Česku pod taktovkou Asociace televizních organizací (ATO), je měření tzv. odložené sledovanosti a také sledovanosti televizí na internetu. Obě veličiny sice zatím nejsou započítávané do veřejně prezentovaných dat, televize ale mají možnost připočíst si je interně k výsledkům „živé sledovanosti“, tedy té, kterou naměří peoplemetry u klasického sledování televize v reálném čase. Jak se ale chovají diváci, kteří se naučili využívat funkci TimeShift na svém televizoru, případně integrovaný pevný disk pro nahrávání a televizní pořady nesledují v reálném čase, nýbrž zpětně v době, kdy se jim to hodí?

Realizátor peoplemetrového projektu ATO, společnost Mediaresearch, nechal ve středu na svém semináři v Praze nahlédnout do kuchyně takového měření. Zveřejnil přitom tvrdá data za letošní září, z nichž vyplývá, že jasným hitem odložené sledovanosti začátku podzimní sezóny byl seriál České televize Sanitka 2. Všechny čtyři jeho zářijové díly obsadily první čtyři příčky v žebříčku nejčastěji spouštěných pořadů ze záznamu, k nimž se diváci dostali do sedmi dnů od jejich reálného odvysílání v televizi. Nejvíc lidí, 72 tisíc diváků starších 15 let, sledovalo opožděně třetí díl Sanitky 2 z pátku 20. září. V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let tak učinilo 61 tisíc diváků.

Widget obrázku #151520 (přidáno skriptem)

Autor:


Poněkud sofistikovanější peoplemetry

Jak se vlastně taková opožděná sledovanost měří? Mediaresearch pro ni používá metodu SimStorage, která spočívá v záznamu referenčních zvuků měřených televizních stanic. Zjednodušeně řečeno, peoplemetr v domácnosti při spuštění záznamu nějakého pořadu na televizoru pořizuje jeho zvukové sekvence, a nahrávky potom Mediaresearch porovná se záznamy kompletního programu všech měřených televizí za poslední týden. Tímto způsobem detekuje konkrétní pořad a přiřadí mu opožděnou sledovanost. Projekt zachycuje sledování pořadů pouze do sedmi dnů od jejich odvysílání v televizi, protože poté už případy jejich zpětného přehrání strmě klesají.

Widget obrázku #151517 (přidáno skriptem)

Autor:


Opožděnou sledovanost dokáže Mediaresearch dodat ve dvou výstupech: k tradičně dodávaným denním datům „živé sledovanosti“ hned druhý den, ale v tom případě jde jen o počty diváků, kteří si daný pořad pustili ze záznamu ve stejný den, kdy se objevil v televizi, a nebo s týdenním zpožděním, kdy se pořadu započítávají všichni diváci, kteří si jej za onen týden přehráli. Z konkrétních výsledků měření za září vyplývá, že nejčastěji si lidé pořady ze záznamu přehrávají skutečně v den jejich reálného vysílání v televizi, případně o den později. Každý další den počet přehrání pořadu klesá. Celkově za září odložená sledovanost tvořila 0,80 procenta reálné živé sledovanosti televizí.

Widget obrázku #151518 (přidáno skriptem)

Autor:


Z archivu se nejčastěji přehrává Prima love, Prima Cool a ČT 2

Největší podíl na odloženém sledování televizních pořadů v září měli diváci ve věku 25 až 34 let, v této kategorii šlo o 1,3 procenta vůči živé sledovanosti. Zajímavá je i statistika, u kterých televizních stanic diváci využívají možnosti zpětného sledování pořadů v poměru v živému sledování daného kanálu nejvíce. Týká se to především Primy love, Primy Cool, ČT 2 a stanic zastupovaných agenturou Atmedia, tedy výhradně programů, které cílí na mladší publikum. Na to sice míří i televize Nova, ale ta například u svého internetového archivu neumožňuje bezplatný přístup (v rámci videoslužby Voyo.cz je archiv pořadů zpoplatněn), což se negativně odráží na poměru odložené a živé sledovanosti Novy.

Widget obrázku #151519 (přidáno skriptem)

Autor:


Ještě o něco menší zájem je podle měření společnosti Mediaresearch zájem o živou či odloženou sledovanost televizí na internetu. Letos v září tvořila internetová sledovanost televizních pořadů podíl 0,4 procenta vůči klasické živé sledovanosti. Z toho 0,1 procenta tvořilo online sledování televizí v reálném čase a 0,3 procenta zpětně, tedy přehrávání pořadů z jejich webových archivů. Na rozdíl od statistiky využívání TimeShiftu a nahrávacích zařízení jsou v případě odložené sledovanosti na internetu nejčastěji pořady přehrávané den po jejich reálném odvysílání v televizi (nikoli tedy v ten samý den, kdy je bylo možné vidět na televizní obrazovce).

Widget obrázku #151521 (přidáno skriptem)

Autor:


Přes internet sledují televizi hlavně mladí od 15 do 24 let

Online vysílání a internetové archivy v září využívali zejména diváci ve věku 15 až 24 let, tedy o kategorii mladší než nejsilnější divácká skupina u odložené sledovanosti za pomoci TimeShiftu a nahrávání na pevný disk. U těchto mladých diváků tvořila internetová sledovanost pořadů podíl 1,7 procenta oproti reálné živé sledovanosti televizí. Lídry mezi internetově sledovanými televizemi v září byly zpravodajská ČT 24 a hlavní kanál Primy. U ČT 24 šlo spíše o reálné živé vysílání, u Primy o doplňkové živé vysílání kamer z vily VyVolených, díky němuž weby Primy za září slavily i rekordní návštěvnost a počet spuštěných videí. Vysoký podíl online sledování má i ČT Sport, naopak u Novy je – opět díky zpoplatněnému archivu pořadů i živých streamů na Voyo – nízký.

MM Influenceři

Widget obrázku #151522 (přidáno skriptem)

Autor:


Widget obrázku #151523 (přidáno skriptem)

Autor:


A které televizní pořady byly v září na internetu nejvíce sledované? Vůbec nejúspěšnější byla druhá část Otázek Václava Moravce z neděle 29. září, již si na internetu pustilo 78 tisíc dospělých diváků starších 15 let (respektive ve věku 15 až 54 let, protože stejné číslo vyšlo Mediaresearch i pro tuto cílovou skupinu). Následovala improvizační show Partička na Primě Cool z pondělí 2. září, kterou na internetu sledovalo 40 tisíc dospělých diváků a repríza seriálu Sanitka 2 z pondělí 9. září s 39 tisíci dospělými diváky. Ačkoli na internetu sledují televizní pořady spíše mladší diváci, existují i výjimky.

Například interaktivní pořad Hyde Park Civilizace vidělo v sobotu 21. září přes internet na ČT 24 celkem 38 tisíc dospělých diváků nad 15 let, ale jen pět tisíc v kategorii 15 až 54 let. Drtivou většinu jeho publika na síti tak tvořili senioři nad 55 let.

Widget obrázku #151525 (přidáno skriptem)

Autor:


Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).