 
Tak samozřejmě, že v následujících měsících a rocích kontinuálně přejdou na HD rozlišení všechny TV stanice, které něco znamenají. Je to přirozené. Tak jako se přešlo nedávno z ATV na DVB-T, tak i kvalita obrazu musí jít logicky s dobou. Kdo má doma nějaký program v HD rozlišení, ví o čem je řeč a těší se. HD hlavně: neunavuje oči, konečně působí jako přirozený obraz s širší paletou barev, konečně můžeme s HD rozlišením koukat z menší vzdálenosti nebo si pořídit velký TV zobrazovač - to je to podstatné. K čemu by byly narvané elektroobchody TV technikou, když by existovaly pouze programy s SD rozlišením (to asi si nechaj na CRT skleněnky :-) Hezký den, mám radost, od rána se směju, přežili jsme konec světa!!! :-DDDD (a hlavně je poslední pracovní den)
 
Já nevím, od rána všude vidím zvaldé obličeje a náladu pod psa. Slaví se a hlavně se má slavit úspěšné završení konce roku 2012 - který byl příšerný a kritický, má se slavit poslední pracovní den v roce (u většiny tomu tak je), že příjde rok 2013, který bude a musí být lepší a také to, že tu jsme :-DDD
 
Ale já mluvím o broadcastu. Spousta zařízení (režie, switche) už je nyní multinormová. Sonyho XDCamy umí točit jen HD (běžná reportážní kamera, byť spíš poloprofi). SD se sice stále vyrábí, ale žádnou zásadní cenovou výhodu nepřináší. Je to stejný proces modernizace, jakým byl vytlačen páskový záznam - Betacam stále v TV najdete, ale jeho používání je čím dál tím nižší. Nový si koupí už jedině archiv.
 
Vzhledem k tomu, že jsem psal o výrobě v HD, tak je to OK.
Jinak je dost pravděpodobné, že při současných cenách a úsporách v TV se můžeme dočkat toho, že na webu TV budou HD pořady a šířeny budou v SD. Ale spíš očekávám pokračování současného trendu - nejdřív sat a kabel, pozemák britským modelem - tedy hlavní stanice nejdůležitějších hráčů na trhu, další až s koncem DVB-T mpeg2.
 
Bereš to moc optimisticky, ale stav je takový, že dokud budou mít Nova s Primou sledovanost v SD, tak zahraniční majitel nikdy nekývne na vysílání v HD, které bude vždycky dražší. Jedině by to platila přímo platforma, která programy šíří (kabelovka, freeSAT, Skylink), ale to je u pozemního vysílání málo pravděpodobné. Jedině zakódovat a zpoplatnit, pak ano.
 
Dneska je spousta stanic placená jak z reklamy, tak od abonentů. Zářným příkladem je třeba AXN, ale takových stanic je samozřejmě víc, resp. už je velmi málo těch, kde není reklama vůbec. Navíc si lze představit model, že SD verze bude normálně volná jako dosud, zatímco HD zpoplatněná v nějaké Pay DVB-T platformě, jako je tomu u satelitních a kabelových operátorů.
 
Co všechno je potřeba udělat opravdu popisovat nepotřebuji, s tím mám zkušenost praktickou. Jenže ono se muselo modernizovat i v SD, byť tam to šlo snáz dělat postupně. Ovšem třeba přechod od kompozitu k SDI byl v podstatě stejný skok. U malých TV už se dneska mnohem častěji vyplatí provozovat spíš poloprofi zařízení než jetou profi techniku i proto, že profi materiál pro SD je pořád dost drahý. To záleží na rozhodnutí každé TV, ale doby, kdy byly v menších TV vidět jeté profikamery a Bety jsou spíš pryč.
Dostat to k divákovi je zcela jiná kategorie - výroba může běžet v HD a většina distribuce stále SD - což je v podstatě dnešní systém Novy i ČT.
Pásek stále zůstává, ale to už jsem psal před tím, že hlavně pro archiv.
 
HD stream z netu si obvykle pouštíš na nějakém 22" nebo 24" monitoru a ne na 32" a větším televizoru.
A od pozemního HD vysílání čekám aspoň stejnou kvalitu, jakou má satelitní HD vysílání, což je kolem minimální hodnoty 6-8Mbps v MPEG-4 neboli zhruba dvojnásobku toho, co používá SD/MPEG-2. Prostě to cenově nevyjde na stejné peníze a HD bude vždycky dražší.
Mimochodem se tady ještě nezmínilo, že i nákup pořadů (které realizují jednotlivé televize) je v HD podstatně dražší, než v SD, což je další z hřebíčků do rakve pro většinu TV stanic.
 
Tyhle streamovaci služby typu netflix nejsou pro pocitacove monitory, ale pro televize (spousta z nich ma pristup k nim i integrovan od výrobce). Dival jsem se na nej na 55" plazme a presto si troufnu tvrdit ze vypadal dobře. Predstavovat si muzes co chces, ale v pozemnim vysilani se niceho lepšího nejspis nedočkás, stejne jako u našeho MPEG2 SD, které je oproti zminovanemu stremu otresne...
 
To, že je nákup v HD dražší, je jen přechodná záležitost. Asi jako kdysi byla dražší barevná verze než černobílá. Dnes se nic černobíle nevyrábí a tak je barevná verze normou. To samé se stane s HD, už dnes se v HD produkuje a tak časem bude HD normou a SD raritou - náklady na něj budou vyšší díky nutné konverzi.
 
To je totální nesmysl, protože HD je dražší právě proto, že se musí materiál do HD skenovat a upravovat znovu. V podstatě to platí o drtivé většině filmů. A to si majitelé práv nechají zaplatit vždycky, nikdo to nebude pro něčí krásné oči dávat pod cenou. Jistě nějaké novodobé věci točené na "televizní" HD může vycházet stejně jako SD, ale to je pouze zlomek toho, co TV stanice vysílají a vysílat budou.
 
Já nevím, proč v HD vidíte takový skok, rozlišení je sice jiné, ale je to jen přirozený vývoj.
Je to přece naprosto stejná situace jako s filmy v SD. Původní přepisy byly černobílé, pak barevné 4:3, pak barevné 16:9. Dnes se scanuje v HD.
Dneska ty čb přepisy nenabízí nikdo, ostatně Ampex mají jen v archivu. Ty barevné 4:3 přepisy obvykle na analogovou betu jsou ještě často vidět, ale mizí ve prospěch 16:9 scanů na digitálním záznamu. A HD je přirozený následovník. Každé filmové studio, pokud chce udržovat svou nabídku konkurenceschopnou, musí takto periodicky materiál přepisovat na současný formát. Dělá to se svými materiály i ČT, nejen proto, aby navýšila současnou cenu za prodej, ale také proto, že za pár let by jinak ty staré přepisy už nikdo nekoupil.
 
Já v HD nevidím žádné skoky nebo neskoky, ale realitu toho, že přepisy do HD prostě stojí peníze a každý majitel práv si to taky nechá adekvátně zaplatit. A kdo to platit nechce, tak může použít starší přepis do SD, který je už k dispozici. Z toho taky jasně plyne, že se do HD zdaleka neskenuje vše, protože to prostě nikdo nezaplatí. Minimálně u tisíců československých filmů to tak je a úspěchem zůstává i to, když se podaří ten film sehnat v původním obrazovém formátu a ne ořezanině do 4/3, natož aby to bylo remasterováno v HD. A pak je tady ještě problém, hlavně u zahraniční produkce, a sice, že spousta nových přepisů do HD má jinou stopáž nebo i sestřih, což pak znamená upravit nebo dokonce udělat celý nový dabing. Takže opět další náklady navíc. Opravdu to není tak snadné, jak si z neznalosti věci představuješ...
Pokud jde o ČT, tak ta dělá přepisy proto, že se vůbec nemusí dívat na ekonomickou stránku věci. Prostě koncesionář platí, tak se může financovat kde-co a stylem, že by každá komerční TV dávno přišla na buben, kdyby "podnikala" stejně :-(
 
To opravdu není o tom pořídit jenom HD kameru. Potřebuješ celý řetězec, tj. obrazovou režii, odbavení a hlavně to nějak dostat k divákovi. A to všechno jsou naprosto nepředstavitelné náklady, na které si stěží troufnou velké TV stanice, natož ty menší, které ještě běžně pracují i v analogu (a až budou modernizovat, tak stejně nakoupí něco jetého v SD).
Jinak páskový záznam je stále nejběžnější, protože to je naprosto spolehlivé a levné médium, navíc plně dostačující a nemá problém ani s HD (Sony HDCam, Panasonic DVCPro HD). Kamery na "karty" jsou dobré v terénu, ale na finále to celé stejně potřebuješ někde archivovat a to je páska prostě jasnou jedničkou a každá TV stanice má taky zálohy na páskách uložené, a to v několika kopiích.