Vite ze krome gramatiky ma cestina taky pomerne pevne stanovena pravidla pro slovosled? Muzeme si postrehy z hodin ceskeho jazyka pripadne vymenovat. Ale musim Vas upozornit ze pokud pisu na necem co nema hacky a carky, tak delam chyby taknejak notoricky. Dokazete se pres to pripadne prenest? Nerad bych Vam zpusobil trauma.. ;-)
Aha. Tak tedy dekuji za hodnotnou reakci. Kdyby Vas nahodou jeste napadlo neco dalsiho s vysokou informacni hodnotou, nezapomente se zase pochlubit :-)))
vyklouzl jste z korektně položené otázky, navíc (neodůvodněně) předpokládáte, že velikost území se stejným tarifním režimem (např. kraj) je u všech operátorů stejná.
Ono by se operátorům třeba i chtělo, ale, pokud mne paměť neklame, tak v rámci nového číselného plánu má každý mobilní operátor přidělenou číselnou skupinu, kterou je povinen používat (byť momentálně s povoleným odkladem).
Takže si myslím, že by vůle musela být hlavně na straně regulátora a ne na straně mobilních operátorů, ti přenositelnost čísel dokonce umožnit nesmí.
Podotazka a) - zjistit, u ktereho operatora je momentalne prihlaseno danne cislo - to zrejme ano, to je pomerne primitivni databazova aplikace, navic takova databaze musi stejne existovat (bude se podle ni v takovem pripade provadet smerovani hovoru). Co se podotazky b) tyce - kolik takovy hovor bude stat - to rozhodne trivialni neni. V dnesni dzungli tarifu mam casto pomerne problem zjistit kolik me vybrane volani bude stat - a to pomerne presne znam obsah sve smlouvy s operatorem, aktualni tarify, specialni slevy, seznam svych "Nej" cisel a pod. Takze si centralni "odpovedna" je rozhodne netrivialni aplikace vyzadujici aktivni spolupraci vsech zucastnenych operatoru.
Bez komentare
No, jakkoliv netvrdim, ze by operator s vyznamnym postavenim na trhu nemel byt regulovan, to co propagujete vy je takrka statni planovani. Nemate dojem, ze kdyby stat urcoval operatorum (pochopil jsem, ze vsem) tarifni politiku a obchodni podminky vubec, tak by bylo efektivnejsi vsechny zrusit a nechat jen jednoho, statniho ?
Mimochodem, v cem konkretne spatrujete nelogicnost zvyhodnovani hovoru ve vlastni siti ?
Vždyť právě MOBILE NUMBER PORTABILITY je to, co by mohlo ještě více nastartovat konkureční prostředí a přinést přímé benefity pro zákazníky ... to je podle mne nasnadě.
Podívejme se na přenositelnost čísel z pohledu zákazníků a neobhajujme pořád operátory. Těm to musí být být nařízeno, protože pokud bude po jejich, tak se přenositelnosti mobilních čísel nedočkáme nikdy.
V celé řadě evropských zemích je přenositelnost mobilních čísel možná a nikde s tím žádné problémy nebyly - tak nevidím důvod, proč by to zrovinka v ČR měl být takový problém.
Jen se do toho některým mobilním operátorům prostě nechce.
Mohli by totiž přijít o dalších pár desítek nebo možná tisíc účastníků, kteří u nich zatím stále ještě zůstávají právě a jen proto, že jejich číslo zná příliš mnoho lidí.
1) existuje teoreticky možnost zjistit si tarif odesláním bezplatné SMS s dotazem na cenu na jednotné krátké číslo (stejné ve všech mobilních sítích), kde se mi dotazem v databázi zjistí odpověď, v které síti je volaný účastník portován (rozuměj kam bylo přeneseno jeho číslo od původního operátora) a kolik volání bude stát. Jednoduchá aplikace.
2) je možné také před daným hovorem přehrát hlášku (jako to dělá Telecom při volání na erotické linky) kolik bude hovor stát. Asi by to nebylo příliš sexy, zdržovalo by to a velice brzy bych se začal pídit po možnosti danou funkci při volání ze svého čísla vypnout.
3) ale největším přínosem je podle mne možnost donutit mobilní operátory ke změně jejich tarifní politiky. Proč nelogicky zvýhodňují pouze ty účastníky, které získali dříve díky tomu, že doslali dřív licenci, nebo proto, že si toho či onoho operátora vybral jejich zaměstnavatel? Prostě skoncovat s nelogickým zvýhodňováním hovorů ve vlastní síti a zjednodušit cenovou strukturu směrem k účastníkům. Zůstala by potom na účtě pouze jedna položka CENA za volání v ČR. Možná, že by jí někdo z piety dělil ještě na špičku a mimošpičku. Nakonec by mne ani nezajímalo zda volám do pevné nebo do mobilní sítě. Náklad na ukončení hovoru za propojení by se měl podle metodiky LRIC u obou typů sítí trochu srovnat (mobily přece jen zůstanou o něco nákladnější na terminaci než pevná síť) a měl by se přiblížit marginálním (zanedbatelným) nákladům z celkových nákladů na uskutečnění hovoru. Ceny za zakončení hovorů jak v pevné tak v mobilní síti by potom mohly pohybovat výrazně pod 0,25 resp. pod 1,00 Kč/min.
Zákon 151/2000 Sb. stanoví:
2) Provozovatelé veřejných pevných telefonních sítí ve svých sítích zajistí přenositelnost telefonních čísel podle číslovacího plánu tak, aby účastníci veřejné telefonní služby, kteří o to požádají, si mohli ponechat svoje účastnické číslo, jestliže se rozhodnou změnit provozovatele veřejné pevné telefonní sítě, provozovatele veřejné digitální sítě ISDN, poskytovatele veřejné telefonní služby nebo své zeměpisné umístění anebo službu.
a
(4) Provozovatelé veřejných telekomunikačních sítí, kteří jsou uvedeni v odstavcích 1 a 2, jsou povinni splnit povinnost uvedenou v odstavci 1 formou nastavení předvolby čísel a povinnost uvedenou v odstavci 2 nejpozději do konce roku 2002.
To ovšem v praxi znamené, že třeba u Telecomu nepoznám, jestli na číslo, na které volám, se použijí volné minuty - ty platí pouze do sítě Českého Telecomu. Ona už teď je to troch hádanka, protože to znamená studovat číslovací plán, ale pak už to nepůjde zjistit vůbec.
To by urcita tehchnologie musela byt prevedena o jedno patro vyse nejspise k CTU. Podobne je tomu pokud se nemylim ve VB kde plnou prenositelnost cisla uz maji.
Proč, ale přenositelnost mezi pevnými linkami ano a mezi mobilními operátory ne? (přenositelnost za x-let je jako vůbec!) Co dělá ČTÚ? Dává tím šanci Telecomu aby se např zrušením meziměsta (nebo jiným způsobem) znova chitil trhu, který mu ukousli mobilní operátoři tj. konkurence?
OK - jak si vysvetlujes ze je mozne mit zdarma (resp. v pausalu) neomezeny mnozstvi mistnich hovoru, realizovanych mezi uzivateli dvou ruznych operatoru? ;-)
Nezamenujes nahodou poplatek za zakonceni (tak jak je znam u nas) s prostym preuctovanim dalsi casti hovoru tak aby ucet prisel od operatora ktery vlastni telef. stanici?
Mmm, mozna jsem to rekl neohrabane - zkratka polatek k prvnimu bodu rekneme $0 op.A, dal long distance $1 op.B (smluvne dohodnuta mezi uzivatelem a op.B, tj. bez jakyhokoliv vlivu op.A) - a z toho vyplivajici polozka $1 uzivateli uctovana operatorem A, kterou ovsem bezezmeny preda op.B?
Jak to vlstně funguje v US, v Irsku, v Kanadě?
Každou chvíli slyším, jak je to tam nebo onde jinačí a prima. Ať již je to ve světě telko nebo intenetu. Ale nikde jsem se nedověděl všechny informace. Tedy informace typu, zda danou službu poskytuje národní operátor, překupník či zda je to nějaká nezávislá organizace. Jaké jsou všechny poplatky a všechny omezení dané služby a tak podobně. Jaké částky jsou regulovány státem a jaké dotovány.
Vždy jen slyším, jak to je jinde jinak. Kupříkladu i na Sovově petici jsem našel pouze čísla vyňatá ze souvislostí. Jak to tedy je v US?
To mi nepřipadá jako odpověď na mou otázku. Ani na ten speciální případ. Takže znovu: jak byste řešil zachování čísla při změně operátora nebo lokality, pokud má být splněna podmínka, že volající si může předem z čísla spočítat cenu hovoru, pomineme-li variantu, že cena hovoru nesmí záviset na síti resp. umístění volaného?
No slo by to.. aspon v US to jde. Zrusit propojovaci poplatky a zavest povinnost uctovat zakaznikovi pouze cenu k a od neblizsiho bodu (=obvykle zdarma, v cene pausalu). Pak vas jako uzivatele zajima pouze to jestli volate mistne (za cenu pouze k tomu uzlu, tedy potazmo zdarma), nebo long distance (za poplatek nekterymu [treba tomu svymu] operatorovi), ci za international [opet za poplatek nekterymu operatorovi]). V ci siti konci hovor, at uz mistni nebo jiny, nebo jestli je tam mobil nebo pevna, to uz je jedno, cena je stejna.
Aplikovano na CR - zrusit uzasny vynalez zvany 'propojovaci poplatky/poplatky za zakonceni hovoru' a pripadne donutit Telekom aby nedelal ciraty s privedenim hovoru do nejblizsiho bodu. Ma na to dost tucnej pausal. Ale to je u nas holt sci-fi :-)
Fajn, rád se nechám poučit. Jak byste realizoval neomezenou přenositelnost čísla při zachování (IMHO nutné) podmínky, že volající má možnost předem zjistit cenu hovoru? Pomineme-li tedy řešení spočívající v tom, že cena hovoru nesmí záviset na tom, kam volám (do jaké sítě/lokality).
Asi jsem něco velmi nepochopil !? Pokud se mi změní byť jediná cifra nemám stejné číslo (není to tedy přenesené číslo), a pokud se nezmění nic, jak zjistím, že volám do jiné sítě za jinou cenu??? Jestli v rámci kraje, nebo ne je nepodstatné, i v rámci kraje můžou mít různí operátoří různé ceny.
(PLNÁ přenositelnost má být zajištěna do konce tohoto roku, nezměnila-li to nějaká novela telekomunikačního zákona)
Ze stejného důvodu, z jakého je (nebo bude) nyní přenositelnost u ČTc pouze v rámci kraje. Volající musí mít možnost z čísla, které volá, poznat, kolik ho to bude stát. Sice to lze zamlžit desítkami různých tarifů a pseudopaušálů a akcí typu prvních deset minut dráže, ale v principu musí mít tu možnost.
Myslím, že něco podobného nemůže projít. I kdyby to prošlo v prvním kole u regulátora a exekutivou. I kdyby to na základě povolení Telecom zavedl - zjistí se po dvou dnech provozu, že by AO měli málo prostoru na úpravu ceny a rozdíl mezi VOC a MOC by jim stačil akorát tak na vypsání účtu a zalepení do obálky.