Od dob panování cholerického vychodniara, jenž se snažil ušetřit náklady, vyhodil spoustu lidí a nechal je nahradit neodladěnými a neodzkoušenými informačními systémy, které mezi sebou odmítají komunikovat, se koukám moc nezměnilo.
Pokud se nějaká objednávka (třeba navýšení rychlosti) v systémech zasekne, má zákazník na pár týdnů či měsíců o zábavu vystaráno - techniky IT, kteří by nápravu v systémech vyřešit mohli, všechny dávno vyhodili a najímají na to externí firmu s pár pracovníky...
Ono se to řekne: tak zruším linku. Problém je v tom, že ty skvostné systémy za stamilióny nezvládají realizaci více objednávek současně - takže dokud tam visí nějaká stará objednávka, linku vám většinou stejně zrušit nedokážou :-)
Stačí mít v ruce papír o zrušení pevné linky a ve svých systémech si to mohou rušit třeba 2 roky, to může být zákazníkovi jedno.
Mnohem horší je, když se to týká nefunkční služby, kterou zákazník platí a potřebuje. Může si podat reklamaci - z tohoto procesu jim ale funguje jen automatické potvrzení, že ji obdrželi a že vám do 30 dní odpoví. To je ale asi tak všechno. Po 2 měsících to můžete klidně začít obtelefonávat od vrátnýho po ředitele, kde se to zaseklo. Třeba jako u mě zjistí, že to sice v systému je, ale nikdo se tím moc nevrušuje, nikdo to nevyřizuje a zákonná lhůta nikoho nezajímá.
Proto jak jsem psal výše, lepší se podobným "firmám" vyhnout.
Nevim jestli někdo máte zkušenosti z přestupem ADSL internetu od jedné firmy k druhé, ale raději vám to nepřeji. To je ještě vštší hrůza než jednání s Telefonicou.
Sice to není nic příjemnýho, já to před 1,5 rokem podstoupil, ale od tý doby pokoj. Nové řešení je technicky bez problémů a přijde mě to na cca polovinu. Chce to na dobu přechodu najít nějaký náhradní způsob připojení, pak to nebolí.
Nahodou jsem navstivil minuly tyden jejich znackovou prodejnu, protoze jsem potreboval vymenu SIM karty. Byl to rozhodne impresivni zazitek. Vsechno modre, bublinky kam se podivas, plazmove televize na kazde stene. Uzasne, konecne 21. stoleti.
Jenze to by to nebyl telekom, aby neco nebylo spatne. Jednak zrejme slyseli, ze heslo "celem k masam" razil Gottwald a tak se od nej odklaneji o 180 stupnu. Prodavacka ma pocitac na stole, zakaznik ji stoji za zady a jemu za zady cela fronta. Samozrejme fronta by tam teoreticky mela byt jen kdyz se zdrazuje a tak lidi hromadne rusi pevne linky, ale lehce se to prihodi i jindy, diky IT, ktere ma setrit cas.
Byli jsme v prodejne dva, prisli jsme skoro soucasne. Prvni pravda nebyl zakaznik, ale zadatel, podaval totiz zadost o poskytovani telekomunikacnich sluzeb. Mel zrejme slabou chvilku, protoze se rozhodl, ze si poridi nejaky ten komplet tarif s dvouletym uvazkem. Ze bude mit ADSL, GPRS a WiFi na hotspotech za jednu cenu a jaksi soucasne.
A zacaly se dit veci o kterych by se dal natocit horror. Zrizeni teto sluzby znamena zadat zakaznika do ctyr ruznych informacnich systemu, samozrejme 4x a s pridelenim asi peti ruznych telefonnich cisel. Samozrejme chapu, ze na pevne lince nemuze mit stejne cislo jako na mobilu, ale proc musi mit pro wifi hotspot pridelene samostatne telefonni cislo to mi hlava nebere.
Pritom kazdy informacni system vypada uplne jinak, ma jine poradi poli, spolecne maji to, ze jsou neskutecne pomale. Zcela me sokoval jeden z nich, ktery ma na pozadi formularu bitmapove obrazky, predevsim nejaky mramorovy vzor v tmave zelene s cernym mramorovanim. Kdyz na to umistite labely poli v cerne barve, tak se to fakt uzasne cte. Na synchronizaci systemu metodou oznacim text mysi, CTRL+C, alt-tab, CTRL+V asi hned tak nezapomenu.
Jooo 21. stoleti by telekom. To se pak clovek nedivi, ze objedna ADSL, telekom ohlasi zrizeno, zapoji modem, nefunguje. Reklamace, telekom tvrdi ze to chodi, ja ze nechodi. Nekolik kolecek teto diskuze, telekom posila technika, technik prijede a zjisti - nechodi. Tak vezme telefon, vytoci 800123456 a ceka 20 minut na operatora. Kdyz mu rikam, ze si snad dela srandu, kdyz ceka spolu se vsemi na spojeni, tak mi rekne, ze jinak to nejde. Tam mu reknou, ze to chodi. Takze odjede na ustrednu a vola mi, ze to bylo zapojene o stojan vedle, protoze stojany jsou cislovany jinak nez v dokumentaci. A tohle se mi stalo s drobnymi odchylkami uz dvakrat.
Jejda, to je krásně napsané. Nicméně je skoro jisté, že prodavačka to myslela dobře a chtěla upřímně chtěla pomoci. Bohužel je potřeba si s hrůzou představit, že podobná martyria s user friendly inf. systemy zažívají dnes a denně takřka všichni zaměstnanci TO2 bez rozdílu pozice a bez rozdílu toho, jestli viditelně nebo v pozadí řeší váš problém. Všichni se rvou s nějakým systémem, který tvořil zcela jistě blb, leč geniální, podle požadavku třicetiletých manažerů s pětadvacetiletou praxí v oboru stavění vzdušných zámků za dohledu bdělých ekonomů, kteří jsou ochotni vysolit jakoukoliv částku, jen když bude mít nálepku náklady k odpisu z daní. Takže ten človíček co vám zvoní s brašnou s nářadím u dveří se pere s JEFem a O2_WFM, bo mu málokdy ukáže co má, kromě toho, že v aplikaci došlo k chybě, člobrdíci na prodejně se rvou s DZ, protože má neskutečné odezvy na přetížených serverech a co zadají není jisté, že se někde zapíše, a jiní se zase perou s šedou eminencí IOMem, protože ten jako správný aristokrat si dělá naprosto co chce a nikomu se z toho nehodlá zpovídat. K vyplnění kterékoliv kolonky existuje metodika, či závazný postup, jinak systém nemaká. Jak bylo někde tady napsáno, dva požadavky na jednom čísle je nepřekonatelný problém. Nechat si zřídit na stávající stanici ADSL a ještě k tomu třeba úplně obyčejnou službu CLIP, či jinou blbůstku najednou, systém oba požadavky vyfakuje bezeslova do nějaké velmi dobře utajené černé díry, od které nikdo nemá klíče.
Vysvětlení je zcela jednoduché. Byl jednou jeden Telecom a jeden Eurotel. A každý si dělal své systémy na míru pro sebe a zpočátku i sám. Pak jeden i druhý přešly na dodavatelský způsob řešení svých IT systémů. Co do té doby chodilo, budiž jim přičteno k dobru, co nechodilo nechodí dodnes. Jeden i druhý neustále integrovaly své systémy směřujíc k vysněnému všepojímajícímu supersystému. A databáze se integrovaly a migrovaly sem a tam. No a pak si takhle najednou vzniklo O2 a dvě podmnožiny velmi diskutabilně fungujících systémů, které bylo potřeba sloučit, protože synergie je to správné slovo, které otevírá brány k velkému světu. Takže máme velký svět outů, kde slova nabývají zcela jiných významů a hodnot. Např. počítač je ekvivalent našeho známého shit, zdarma = nemá odpovídající náhradu, časová určení nepracují v námi známém šedesátkovém intervalu, pravda je význam postavený mimo zákon, systémové řešení by se dalo volně přeložit jako volání studnaře: "narazili jsme na skálu, je to v ...", operátor by se tak dal asi přirovnat k prosťáčkovi, kterému se nic neřekne, proč taky, když jen stojí u dveří, že?, osoba, která vám nakonec pomůže je něco jako šafrán atd.