Nechat si posílat soukromou poštu na služební mail může jen idiot. Z tohoto pohledu je tedy naprosto v pořádku,když je firemní účet zaměstnance majetkem firmy. Pokud zaměstnanec opustí firmu nemá co užívat firemní mail společnosti ke které nepatří. To je to samé jako by se nadále prokazoval vizitkou firmy u které již nepracuje. Pokud bývalému zaměstnanci chodí i po jeho odchodu z firmy pracovní maily, má samozřejmě zaměstnavatel právo převzít po propuštěném zaměstnanci tyto aktivity, předat je jinému zaměstnanci a informovat odesilatele o tom, že pan (í) XY už u firmy nepracuje a nadále je třeba se obracet na .. pana(í) .... Logické je přesměrování pošty na toho, kdo po propuštěném agendu převzal min. na dobu přechodnou a následné zrušení mailového účtu.
Jen idiot muze o nekom tvrdit ze je idiot, protoze odesilatel nemuze tusit zda jde o firemni email. Schvalne lukacovic@seznam.cz. Je to soukromy nebo firemni email? Aha? A ste vprdeli. Nejde totiz ani zdaleka o ohranu soukromi onoho zamestnance, ale predevsim o ohranu soukromi tech, kteri muzou jeho ucet vyuzit k soukrome komunikaci. A nikdo krom adresata nema pravo to cist - v opacnem pripade si zaslouzi kriminal.
Jediny spravny postup je ucet zrusit - a napr v pripade emailu odesilatele informovat o tom, ze ucet neexistuje/byl zrusen/... Nic jako prechodna doba neexistuje. A verte tomu, ze az si nejaky ten byvaly zamestnanec postezuje a pripadne se k te stiznosti prida jeste nekdo kdo mu na ten ucet neco poslal, tak to nemate sanci ustat.
Proč negramot? Chtěl jsem Vám odepsat to samé - že jsou adresy firma.seznam.cz a seznam.cz. A to nejsem zaměstnancem Seznamu...
Ono v drtivé většině to totiž poznat jde, jestli je to soukromý, nebo pracovní mail. A je jen málo firem, které poskytují nějaké freemailové účty - a většina z těch domén už je celkem profláklá.
Mně osobně také přijde poněkud hloupé pro soukromé účely používat pracovní mail - typický příklad - řešíme občas srazy se spolužáky z gymplu. A někteří jedinci nám dali jen maily, které jsou u jejich zaměstnavatelů. Co když za rok už tam ten člověk pracovat nebude? Jedna spolužačka takhle třeba i z mailu zaměstnavatele všechny ostatní spolužáky obesílala, když sraz chystala...
Dost firem dneska také dělá to, že použije nějaký obecný mail - třeba objednavky@firma.cz, reklamace@firma.cz. A z takového mailu je to pak buď přesměrováno na několik lidí, co to mají na starosti, nebo je to nějaká sdílená složka, kam daní lidé vidí, takže už i ostatní vidí, že daný mail někdo vyřídil. S tím, že když nějaký konkrétní zaměstnanec na něco reaguje, tak to teprve může (ale i nemusí) jít z jeho přímé adresy.
Ano, máme tu sice listovní tajemství - ale firma také nechce přijít o objednávky díky nedoručitelným e-mailům. Takže já osobně bych se přikláněl k onomu "přechodnému období". A když lidé ve firmě budou slušní a uvidí, že to je omylem něco soukromého, co je opravdu pro toho konkrétního bývalého zaměstnance, tak mu to můžou přeposlat (pokud na něj mají kontakt). Aspoň to u e-mailu narozdíl od klasické pošty nic nestojí.
Když mluvíte o ochraně soukromí odesílatele - i odesílatel by měl být dostatečně lucidní a zvážit, co nějakému svému (třeba známému) posílá na firemní adresu.
Když ten Váš postoj trochu přeženu - tak to by zaměstnanci také mohli chtít od zaměstnavatele přenést jejich telefonní číslo (nemyslím mobil, ale třeba pevnou linku do kanceláře) a to už snad uznáte, že je nesmysl... Výhoda v telefonu v tomhle případě je, že když dotyčnému voláte, tak než si vylijete srdéčko, tak poznáte, jestli je na druhé straně ten, vůči komu tak chcete učinit. Když někdo napíše jednostránkový liebesbrief své milé na její pracovní e-mail a pak se zjistí, že už tam půl roku nepracuje, tak sorry, ale pak bych se klonil k využití onoho označení, které použil zakladatel tohoto vlákna. :-)
Tak schvalne, jak poznate co je firemni email z franta.voprsalek@xyz.cz ? Priklad vyse jsem uvedl naprosto umyslne, neb jde o vseobecne znamou osobu.
Navic je to naprosto nepodstatne. V okamziku kdy email/acc na fb/... obsahuje jmeno (pripadne i nick) konkretni osoby, je to vzdy soukrome. Ze muj (byvaly) zamestnavatel prijde o nejakou objednavku je mi potencilene sumafuk. Zato to, ze mi nekdo posle na mail (nebo kamkoli jinam) neco soukromeho a bude si to cist nekdo jiny mi tedy sumafuk neni.
Mimochodem, u toho mailu nevidim v cem je problem, kazdy normalni mailserver umi odeslat informaci, ze "schranka jiz neexistuje, kontaktujte xyz".
Nebo mi chcete tvrdit, ze si mam zjistovat kdo je majitelem domeny, pokud tam je uveden mail (???soukromy???), tak jej kontaktovat a ptat se ho, zda na uvedene domene provozuje/neprovozuje soukrome adresy (coz na 90% nebude vedet)...???
Odesilatel se (a konstatoval to i nas slavny UOOU) opravnene muze domnivat, ze v pripade ze email jednoznacne identifikuje konkretni osobu, jde o ciste jeji email (pripadne ucet nekde, to je fuk).
Pokud chce firma tenhle problem resit, tak ma pouzivat obecne maily (napr objednavky@xyz.cz). A to ani nemluvim o firmach, ktery nemaji vlastni domeny (a ze jich je) a mail (i nekolik) mailu nekde ne freemailu.
BTW: Nemusim vam na ten "pracovni" mail posilat ani zadny prasarnicky, staci kdyz vam poslu trebas "mezi nama, ten vas reditel je poradnej vul". Logicky si nepreju, aby si to ten reditel precet.
No, to není moc dobrý příklad. :-) Ale vezmu-li ho doslova - neznám freemail, co by sídlil na doméně xyz.cz. Tak asi budu předpokládat, že existuje nějaká firma xyz.cz. Můžu se zkusit podívat na www.xyz.cz, je-li tam něco smysluplného... Ano, whois by se dal udělat také.
Určitě řeknete, že to je docela velký odrb něco takového řešit kvůli každému mailu. Vtip je v tom, že kolegům a kolegyním moc často nepíšu o tom, co si myslím o našem vedení. Pokud už to s nimi budu chtít řešit, budu to raději posílat ze svého soukromého mailu na jejich soukromý mail. Takže abych si u nějakého mailu zjišťoval, jestli je soukromý nebo pracovní nepotřebuji nijak často...
Raději předpokládám, že když jdou maily přes tyto servery, tak si to někdo nepovolaný může přečíst (i když oficiálně nesmí).
Trošku problém vidím v tomto:
"V okamziku kdy email/acc na fb/... obsahuje jmeno (pripadne i nick) konkretni osoby, je to vzdy soukrome."
Myslím, že nemáte pravdu. Kdysi jsem na to i někde viděl snad nějaký právní rozbor... Firemní e-mail je prostředek, který Vám zaměstnavatel poskytuje k vykonávání Vaší práce. Že ho používáte k soukromým účelům, to je Váš problém. Většině normálních zaměstnavatelů to asi vadit nebude, ale někteří zaměstnavatelé jsou opravdu pitomci.
Ale souhlasím s Vámi, že ta hláška od serveru by byla asi nejelegantnější řešení. Mail danému člověku třeba i zahodit (aby si někdo nepovolaný nepřečetl něco, co nemá), ale vygenerovat na něj automatickou odpověď, že dotyčný už tu nepracuje a jeho agentu převzal ten a ten. Když by firma byla hodně milá, mohla by tam třeba přidat i soukromý mail toho původního zaměstnance. Ale zatím jsem se s tím moc nesetkal. Přijde mi, že pro spoustu adminů to problém je. Spíš zruší mailbox a vrací se zpátky chyba "user uknown". Spíš to řeší tak, že ten starý mail přesměrují tomu, co tu agendu převzal. Někdy neumí ani to, tak prostě ten nový zaměstnanec vybírá schránku ještě tomu původnímu...
Jinak ještě k těm různým příkladům - přidám do diskuse ještě další dva (reálné), schválně, co si o tom kdo myslí:
V jedné firmě chci nakoupit nějaké zboží (nakupuji tam pravidelně, třeba jednou týdně). Má mě tam na starosti určitá konkrétní obchodní zástupkyně - mám její mail (se jménem) a objednávky píšu na něj (a pak pro to ještě třeba ten den odpoledne jedu). No a párkrát se mi stalo, že mi přišla odpověď z tohoto mailu, ve které byl podepsaný někdo jiný. Jiná obchodní zástupkyně. Protože ta "moje" měla zrovna dovolenou/byla nemocná, etc. Tzn., že ten "její" mail tam ale čte i někdo jiný... Pro mě je to ale pozitivní, protože mi někdo vyřídí objednávku (mně je vlastně jedno kdo). Když by tomu tak nebylo, tak se poženu přes celou Prahu do skladu a tam pro mě objednávku nebudou mít nachystanou... Té dotyčné obchodní zástupkyni tam nic osobního nepíšu. Ale jinak je to tam asi běžná praxe.
No a pak další věc - některé hodně vytížené osoby (různí vedoucí pracovníci, já to zase vidím z akademické a státní sféry - různí profesoři, docenti a tak) sice mají jakoby svůj mail - se jménem - ale v reálu ta pošta padá někam na sekretariát a můžou si to přečíst i další osoby (třeba 2 sekretářky).
Oba vase priklady svedci jen o neschopnosti nastavit rozumnou politiku.
Pr (cucam z prstu):
dekan@fel.cvut.cz vs pavel.ripka@fel.cvut.cz
Predpokladam, ze pokud budu psat na prvni email, pujde o oficielni komunikaci s dekanem, ve druhem pripade spise o soukromou s konkretni osobou. V prvnim pripade pak je mozne, ze komunikaci prevezme nejaka sekretarka, ve druhem je to velmi nevhodne.
BTW: Pokud me skleroza neklame, na stejne domene maji maily i vsichni studenti, mate pocit ze to jsou firemni maily?
Mame ve firme adresu obchod@firma a samozrejme emaily obstarava cca 5 osob. Odchozi mail ma samozrejme vzdy odesilatele obchod@, nebot zitra tam nemusi byt ten, ktery s vami komunikovat zacal. To ale neznamena, ze nemuzete pouzit email konkretni osoby a napsat primo ji. Ovsem pak je to vase soukroma komunikace a pokud si timto zpusobem chcete neco objednat, mate smulu.
Zbytečné dohady o nesmyslech !
Vážení, zda je email soukromý či firemní předci není otázka jeho názvu ! Uvedenou informaci navenek nezjistíte. Ta je dána právní úpravou a formou nabytí přístupu k uvedenému mailboxu uživatelem !
Pokud si účet zaregistruje sám uživatel, pak se řídí podmínkami při registraci, pokud je tedy uvedený email na freemailu, pak je věcí uživatele, aby uvedenou adresu prezentoval jako soukromou.
Pokud dostane email firemní cestou, tj. na základě protokolu o převzetí, na základě pracovní smlouvy o použití firemního emailového účtu, na základě popisu pracovní činnosti jako nedílné součásti pracovní smlouvy, či jiným způsobem, který odpovídá právní podstatě věci, pak se jedná o FIREMNÍ email nezávisle na tom, zda je na jméno, či na nějaký smyšlený název. Stejně tak může mít firma emaily na seznamu. Pokud ale tento email zřizuje zaměstnanec na základě příkazu vedení, či ho obdrží od vedení, opět se jedná o firemní a nikoli soukromý email ! To samé u ICQ, Skype, LinkedIn atd.
Zachování listovního tajemství a ochrany duševního vlastnictví neřeší forma emailové schránky ale právě skutečnosti k tomu náležející ! Pokud je email na konkrétní jméno, musí k tomu zaměstnavatel přistupovat se skutečností, že na tento konkrétní email MŮŽE přijít obsah obsahující citlivé soukromé informace a nesmí bez vážného důvodu do uvedeného obsahu zasahovat ani ho číst (neřešme potřeby sledování dle hlavičky, adresáta, příjemce, velikosti, počtu příloh aj. to samozřejmě zaměstnavatel může !). Stejně, jako pokud přijde listovní dopis, obsahující v hlavičce adresáta konkrétní jméno. Ani tento dopis nesmí otevřít podatelna !!! Přesto, že je dopis adresován firmě !
Pokud ale zaměstnanec ve firmě skončí, ztratí předmětný email duševní a právní ochranu a zaměstnavatel má právo další obdržené písemnosti, emaily a zprávy použít ke své obchodní činnosti. Proč by také nemohl ?
Samozřejmě opět se dotýkáme ochrany soukromí a zprávy čistě soukromé musí zaměstnavatel odstranit (okamžitě po zjištění, že se jedná o soukromou zprávu, to ale nejde bez jejího přečtení!).
Uvědomte si, že každý vlastník domény má právo na doménový koš !!! Nikdo Vám nemůže zakazovat přijímat poštu na Pepa.franta_novak@cokoli.cz, tak proč děláte tolik humbuku kolem odchozích zaměstnanců ? To má zaměstnavatel chránit rovnou i všechny emaily možných příchozích zaměstnanců ? Nebo rovnou celého seznamu osob v ČR ? Případně v Evropě ? S tečkou, bez tečky, s podtržítkem.... ?
Pokud se nad tím člověk zamyslí, nemusí se tu vésty dalekosáhlé diskuze...
Ochrana listovního tajemství je stanovená v zákoně, ochrana soukromí taktéž, firemní kultura se tomu ale nijak nevymyká...
Email na seznamu není firemní email. To je privátní email a o tom se tu nebavíme. Pokud někdo používá privátní email k práci je to naprosto něco jiného než to o čem jsem psal. K takovému emailu pochopitelně nemá žádný zaměstnavatel žádná práva. Firemní email je email na vlastní doméně firmy. Příklad. Firma RACEK s.r.o. má maily pro zaměstnance jmeno.prijmeni@racek.cz. Má někde dedikovaný mailový server. Rozumíte o čem píšu nebo budete dál argumentovat jako idiot ? :-)
A maily:
knihovnadmystice@seznam.cz
vssport@seznam.cz
obj.led@seznam.cz
zahradnictvi.lobkowicz@seznam.cz
kbzinterier@seznam.cz
pesshop@seznam.cz
1ms.so@seznam.cz
muzeumusov@seznam.cz
golf.harrachov@seznam.cz
hradkokorin@seznam.cz
LANA.kovomat@seznam.cz
jsou spis soukrome maily nebo firemni a maily instituci?
A jak vite ze mail na libovolne domene je nebo neni soukromy? On je nekde autorizovany seznam emailu, ze ktereho by se to dalo zjistit? Je bill@miscosoft.com soukromy nebo firemni email? Aha, takze zase jen plky z cesty.
Jak vite ze racek.cz neobsahuje trebas emaily pratel/rodiny/... majitele? Vite leda kulovy.
viz. u jiného vlákna...
Zbytečné dohady o nesmyslech !
Vážení, zda je email soukromý či firemní předci není otázka jeho názvu ! Uvedenou informaci navenek nezjistíte. Ta je dána právní úpravou a formou nabytí přístupu k uvedenému mailboxu uživatelem !
Pokud si účet zaregistruje sám uživatel, pak se řídí podmínkami při registraci, pokud je tedy uvedený email na freemailu, pak je věcí uživatele, aby uvedenou adresu prezentoval jako soukromou.
Pokud dostane email firemní cestou, tj. na základě protokolu o převzetí, na základě pracovní smlouvy o použití firemního emailového účtu, na základě popisu pracovní činnosti jako nedílné součásti pracovní smlouvy, či jiným způsobem, který odpovídá právní podstatě věci, pak se jedná o FIREMNÍ email nezávisle na tom, zda je na jméno, či na nějaký smyšlený název. Stejně tak může mít firma emaily na seznamu. Pokud ale tento email zřizuje zaměstnanec na základě příkazu vedení, či ho obdrží od vedení, opět se jedná o firemní a nikoli soukromý email ! To samé u ICQ, Skype, LinkedIn atd.
Zachování listovního tajemství a ochrany duševního vlastnictví neřeší forma emailové schránky ale právě skutečnosti k tomu náležející ! Pokud je email na konkrétní jméno, musí k tomu zaměstnavatel přistupovat se skutečností, že na tento konkrétní email MŮŽE přijít obsah obsahující citlivé soukromé informace a nesmí bez vážného důvodu do uvedeného obsahu zasahovat ani ho číst (neřešme potřeby sledování dle hlavičky, adresáta, příjemce, velikosti, počtu příloh aj. to samozřejmě zaměstnavatel může !). Stejně, jako pokud přijde listovní dopis, obsahující v hlavičce adresáta konkrétní jméno. Ani tento dopis nesmí otevřít podatelna !!! Přesto, že je dopis adresován firmě !
Pokud ale zaměstnanec ve firmě skončí, ztratí předmětný email duševní a právní ochranu a zaměstnavatel má právo další obdržené písemnosti, emaily a zprávy použít ke své obchodní činnosti. Proč by také nemohl ?
Samozřejmě opět se dotýkáme ochrany soukromí a zprávy čistě soukromé musí zaměstnavatel odstranit (okamžitě po zjištění, že se jedná o soukromou zprávu, to ale nejde bez jejího přečtení!).
Uvědomte si, že každý vlastník domény má právo na doménový koš !!! Nikdo Vám nemůže zakazovat přijímat poštu na Pepa.franta_novak@cokoli.cz, tak proč děláte tolik humbuku kolem odchozích zaměstnanců ? To má zaměstnavatel chránit rovnou i všechny emaily možných příchozích zaměstnanců ? Nebo rovnou celého seznamu osob v ČR ? Případně v Evropě ? S tečkou, bez tečky, s podtržítkem.... ?
Pokud se nad tím člověk zamyslí, nemusí se tu vésty dalekosáhlé diskuze...
Ochrana listovního tajemství je stanovená v zákoně, ochrana soukromí taktéž, firemní kultura se tomu ale nijak nevymyká...