Pocitate opticky kabel mezi draty ? IMHO prave opticke kabely budou v budoucnosti prevazujicim prenosovym mediem pro Internet (na kterem pobezi VoIP a IPTV).
Já mám číslo podle odkazu https://ha-loo.ha-vel.cz/informace.php?top=3 a ceny jsou přesně jak to tam je. Více odkazů je dáno nějak historicky. Ha-loo má stránky oproti VOXu celkem dobré. Na VOX jsem musel psal mail, protoze způsob nabíjení nebyl zcela jednoznačný a nechtěl jsem poslat peníze na jiný účet.
Ha-loo mě poradil kamarád, který nesnáší Český telecom. Později jsem někde narazil na odkaz na VOX, že má levné ceny, těch 120 Kč za zřízení se už vyplatilo. Tedy mě úroveň www stránek neodradila, ale je pravda, strávil jsem hodně času hledáním. A rozhodující pro zřízení byla cena - manželka teď může levně volat rodičům, co mají pevnou linku od Telecomu, ale nemají Internet.
Já jsem skončil taky u VoIPEXu i když jsem původně moc nechtěl. Přesvědčili mně kamarádi a taky, že jsem si zřizoval ADSL a zrovna měli nějakou akci kde to bylo dohromady s kreditem zdarma.
My mame ve firme http://www.voipex.cz (je zaroven stredni ISP, takze bereme i datove sluzby, mame "nejakou" zaruku ze vydrzi na trhu). Odesli jsme od jineho voip opa z duvodu nespolehlivosti. Ted jsme cca 4 mesice spokojeni.
a komu budete volat, pokud se podle vaseho chovani budou chovat vsichni ostatni?
pokud neexistuje alternativa, kterou dokazete komunikovat s puvodnim systemem (napr. program kterym otevrete puvodni doc soubor, program ktery rozumi skype protokolu) tak jste uveznen
alternativa muze "vetsinou" existovat pouze v pripade, pokud je "komunikacni API" standardizovane
Když budu optimisticky předpokládat, že inet už v bytě je (včetně routeru a volného portu na switchi), vyjde mne voip gateway na cca 2.600,- což při ušetřeném paušálu 300,- dává návratnost necelých 9 měsíců, což mi přijde jako docela dlouhá doba.
Jak poznám u VOXu "spřátelené sítě", do kterých se volá zadarmo?
Myslím jestli mi to ukáže někde něco podle čísla po vytočení, jsteli volám zadarmo nebo za peníze.
Zatím používám X-Lite.
S vývojem mobilních telefonů bude možnou používat VOIP i v mobilech. Otázkou pak jen zůstane zda mobilní operátoři nezačnou blokovat některé protokoly v datových paušálech. Pak ovšem přichází na řadu žaloba mobilních operátorů za falešnou reklamu, kdy poskytují připojení k internetu ale vlastně neposkytují, protože některé služby v nich nefungují a jsou blokovány (tj. nejedná se o plný přístup k intenetu jak se uvádí v reklamách.) Můj názor ale je, že pro mob. operátory bude časem prospěšnější poskytovat pouze datové připojení s přidanou hodnotou v kterékoliv lokalitě a od hovorného se zcela odpoutat.
Tak u mě už vytlačila. Kdyby mi někdo v uplynulých letech nabídl pevnou linku za zmíněných podmínek, těžko bych VoIP zevedl. Ale podmínky za pevnou jsou natolik nehorázné, že se to snad nedá ani srovnávat.
To snížení cen bych chtěl vidět. Zatím to spíš vypadá na neustálé zvyšování paušálu, které spolehlivě pevné linky zlikviduje. Už dneska nemáte na pevnou komu zavolat, protože si to všichni zrušili.
Ty investice do VoIP taky není problém, jejich návratnost je díky paušálu Telekomu řádově několik málo měsíců, takže si mi to už teď dávno vyplatilo.
Nová a levnější technologie? Co vás vede k názoru že pevnou linku nejde provozovat s nulovým paušálem, levnějšími sazbami, a účtováním 1+1 ???
Pokud by snad IP Telefonie opravdu začala klasické linky vytlačovat (tj vznikla by konkurence), Telecom jednoduše sníží ceny, a investice do IP telefonie tak budou jednoduše spláchnuty..
Uvažovat že IP telefonie vytlačí pevné linky je podobně naivní jako myslet že kurýrní služba vytlačí železniční dopravu..
S tím, že když je něco levné, tak to za nic nestojí, bych moc nesouhlasil; poslední dobou mám zkušenosti naprosto opačné. Platí to hlavně v telekomunikacích. Hovory do zahraničí, které jsou zdarma, jsou minimálně stejně kvalitní jako ty předražené přes TO2 (a stojí třeba 20x míň); komfort volání přes VoIP je vyšší než přes normální linku.
Ale je samozřejmě na každém, aby si zvolil řešení, které mu vyhovuje. Já splácet Telefonice její investici rozhodně nebudu.
Momentálně vox.802.cz , ten to vyhrává hlavně kvůli momentální akci, kdy si předplatíte paušál v ceně zařízení a to (poměrně kvalitní) zařízení dostanete zdarma a paušál můžete provolat. Tím se podstatně sníží počíteční investice. Já jsem velice spokojen i s voláním, ale někdo spokojen není, záleží to třeba i na nastavení sítě, způsobu připojení k internetu, ...
Jinak je ten výběr v podstatě na vás, na inetu je dost článků a přehledů. Jako hlavní kritérium bych viděl ceny, tarifikaci 1+1, žádné (i skryté) paušály, ohlasy uživatelů ohledně kvality. Jinak podpora a webové stránky stojí za houby skoro všude.
Protože jsem již několik dnů šťastný majitel rychlého internetu ADSL (Internet Expres Impuls) při celkových nákladech asi 830,- Kč včetně DPH. Jsem z venkova, kde není jiná možnost než tato, neboť Wi-Fi u nás má mizerný signál kvůli vysokým stromům mezi chalupami, síť T-Mobilu a Vodafonu má slabý signál a Eurotel O2 také žádná sláva, CDMA, EDGE, UMTS - není pokryto a ještě mnoho let dlouho nebude. Kabel či optické sítě u nás neexistují, takže ZLATÝ ČESKÝ TELECOM !!! Na ADSL jsem trpělivě čekal 3 roky - konečně jsem se dočkal. Ze samé radosti, jak mi rychle běhají data (512 /128 kB), jsem napsal pochvalný dopis ministrini Bérové, Českému Telecomu a panu Paroubkovi, že se společně zasloužili o rozšíření ADSL na venkov mezi obyčejné lidi, jako jsem já.
V té tarikfikaci po sekundách je zřejmá výhoda. Na propojení se ale po sekundách platí. To je ale jenom problém operátorů, kdy na to přejdou, zatím si stávající tarifikaci mohou dovolit. Současní VoIP operátoři jsou umístěni v síti nějaké klasického oéperátora, který jim umožňuje vstup do ostatních sítí, je jedno jestli doma nebo do zahraničí, tomu samozřejmě odvádějí desátek. Je zřejmé, že jejich zisk je minimální. Zřejmá výhoda je vždy při volání do zahraničí, venku to vstupuje do sítě jako místní hovor. Je otázka, jak dlouho tito operátoři přežijí. Vše co je levné neb dokonce zadarmo většinou za nic nestojí.
No musite udelat skoleni pro uzivatele, musite vypracovat pravidla pouziti, ktera jsou pro Skype a jeho vlastnosti unikatni. Musite dukladne otestovat klienta, ze neinterferuje s zadnymi aplikacemi, ktere vasi zamestnanci pouzivaji. Musite udelat (v pripade Skypu se spise pokusit o) nejaky QoS.
Jestli ma vase firma 50 desktopu, tak je vsechno tohle legrace, nebo se na to kasle. Jestli ma vase firma 5000 desktopu, tak zmenit jednu aplikaci na vsech stanicich stoji spoustu penez. A doufat, ze nekoho nenapadne, ze je kvuli tomu potreba resit audit na ISO ci na cokoliv jineho.
Jiste to jde (predpokladam, ze SkypeIn cislo jde prenest jako kazde jine) a jiste je to podstatne snazsi nez zmenit Word za neco jineho (kde mate v docu vsechny stare dokumenty a kde alternativy mohou mit problemy s otviranim docu), jenom chci rict, ze pro kazdeho neni prechod tak snadny jako pro domaciho uzivatele.
Když už si pořídíte VoIP uvnitř firmy, pak uvidíte. Já to bral nejdřív taky jako zkoušku, která ale dopadla úspěšně. Kvalita a komfort volání přes VoIP se ukázaly být stejné jako u volání přes ISDN.
Pak stačí kalkulačka. Vzal jsem si účet ISDN, přepočítal podle tarifu VoIP operátora a vyšla mi úspora 80%. Takže na příchozí hovory zatím používáme ISDN, na odchozí takřka výhradně VoIP.
A proč? Největší problém je v tarifikaci. Protože je většina hovorů krátkých a klasičtí operátoři si účtují vždycky 2 minuty. U VoIP ale platíte od začátku po sekundách, tedy jen skuteně provolaný čas.
Ty stránky jsou opravdu otřesné a nepřehledné. Tím víc to překvapuje u VOX, který má i optický přístup k internetu, ale nejsou schopni si udělat web. Není to zatím prostě nabídka pro uživatele, kteří si s tím neporadí a trochu se nevyznají v PC.
Pro začátek doporučuju http://podpora.802.cz/index.php?id=4aa&s=4 . Je to super nabídka jak se dostat skoro zadarmo ke kvalitnímu zařízení, žádné smluvní kličky jsem na tom zatím nenašel. Já to využil pro firmu, sebe i příbuzný a zatím mě nikdo neukamenoval, všichni jsou spokojeni. Lidi jsou překvapený, že je možný normálně telefonovat bez vysokýho paušálu jako u ČTc a bez hlídání času jako u mobilů.
Krakonoši, ihned se vrať zpět do Bohnické léčebny a nechej si zvýšit dávky léků, léčba tvé "drátofóbie" je zjevně neúspěšná. A příště nechoď ven bez dozoru!
Co má rozhodně smysl, je VoIP uvnitř firmy. Ale směrem ven, myslím, že si ještě dlouho počkáme. Propojovací poplatky do pevných a mobilních sítí platí a budou platit pro všechny stejně. Jenom technologie VoIP je výrazně levnější, takže operátorovi VoIP stačí si nechat méně, často to jsou pseudofirmičky s minimálními náklady, servisem atd. Proč by si ale VoIP operátoři neměli navzájem platit, proč by to měli dělat zadarmo? A je nutné striktě rozlišovat telefonování po internetu (Skype) a VoIP, to je trochu rozdíl. Ale zůstává zásadní otázka, kdo natáhne malým uživatelům domů datovou linku. Tak leda kabelovka, když se jí to vyplatí.Takže prostor nasycen bezdrátovými přenosy. Kolik z Vás využívá výhradně služeb mobilních operátorů pro data? Jenom tak pro maily. Asi ještě skutečně počkáme. A wiFi apod., dříve nebo později stejně končí na drátech Telefoniky, ať už to koupí od kohokoliv.
Jenom nechápu jejich strategii. Mám-li si vybrat jen pomocí www stránek, prohrávají všichni na celé čáře. Přitom by to měl být primární kanál pro získávání nových zákazníků, ne? Najít tak základní informaci jako aktivace-paušál-hovorné (první dvě by mělý chybět) je často nemožné. A to nemluvím o dalších údajích - jak nabíjet kredit, jak dlouho vydrží a jiné důležité věci!
No jo, tímhle jsou dnes krmeni uživatelé, co jhe po internetu je zadarmo. To jako že v budoucnu budou různí VoIP operátoři a volání bude stále zadarmo. Naivní představa, že někdo podniká a nechce vydělávat.
Nechápu, co myslíte tím "vynaložením hodně pěněz do komunikační infrastruktury". Sluchátko s mikrofonem? HW USB telefon nebo adaptér? Všechno to jsou univerzální věci, které se dají používat i pro SIP nebo jakékoli jiné řešení. Nehledě na to, že je máte zaplacené po pár zahraničních hovorech. Jinak si neumím představit tu integraci Skype, to snad ani udělat nejde.
Skypu zdárně konkuruje třeba protokol SIP a spousta dalších, zrovna poslední dobou se objevila nová náhražka Skype skoro každý týden. Skončit se Skypem nebo Wordem v zásadě není problém. Otázkou ale je proč přecházet nutně na horší řešení, protože lepší jsem ani u jednoho nenašel. (Jinak Skype používám teď spíš jako IM, při telefonování dávám přednost SIPu.)
Je fakt, že někteří VoIP operátoři a jejich nabídky stojí za houby, ale o všech to rozhodně neplatí, ha-vel, vox nebo třeba xphone mají velice konkurenceschopné nabídky, které jsou pro normální lidi vhodnější než Skype. Jinak souhlasím s tím, že jejich www stránky jsou většinou opravdu hrozné.
Konkrétně osobně i ve firmě používáme Skype přes 2 roky, je to super, vynikající hlavně na volání do zahraničí, PC-PC a IM komunikaci. Přesto jsme si letos pořídili SIP (vox) a spokojenost.
Proč?
- zanedbatelná aktivace (myslím 120 Kč jednorázově - není problém)
- měsíční paušál 1,- - taky není problém, de facto platba za příchoz číslo
- volání do ČR v průměru nižší než Skype
- mnohem lacinější volání na mobily
- tarifikace 1+1 - díky tomu jsou hovory po ČR mnohem lacinější než Skype
- větší komfort volání a lepší kvalita zvuku
- prakticky zařízení zdarma
- telefonování není závislé na počítači (to je výhoda hlavně doma)
Jediná oblast, kde Skype vede, je volání do těch zahraničních destinací za 0,54, kvůli tomu a IM budeme Skype používat paralelně dál, no problem.
Že by Telecom přešel na účtování 1+1 nebo měl rozumnou sazbu volání na mobily? Nehledě na to, že platit 595+DPH (nebo kolik to za podnikatelskou ISDN linku je) leze trochu do peněz, za ty prachy se přes VoIP utelefonuju.
To považuju za naprostý nesmysl. Přes 90 % účtu za VoIP u mé firmy tvoří volání do mobilních sítí a do zahraničí, a to zůstane. Volání do pevné sítě tvoří naprosto zanedbatelnou část. Komu bych měl prosím vás volat, když skoro všichni pevné linky zrušili? Zůstaly jen úřady a pár sekretářek ve firmách, všechno ostatní je mobil.
Takové nebezpečí by hrozilo jen v případě, že by se Skype začal chovat podobně, jako naše slavná Telekomika. Jenže když ho instaluji, potvrzuji souhlas se smlouvou, kde je funkce supernode zmiňována. Takže soudní proces by pro žalujícího asi dopadl neslavně. A jinak: O nabídky našich VoIP operátorů jsem se podrobně zajímal (strávil jsem s jejich podrobným rozborem a sháněním informací skoro celý den.) Závěr: pro mne a můj telekomunikační provoz je Skype absolutní jednička.
Měl jsem kdysi ne zcela legální windows office. Když začal mrkvosoft vyhrožovat, že si to nenechá líbit, přešel jsem na O. O. org. Až mi přestane Skype vyhovovat, prokecám kredit a udělám to samé.
No ono ani Skype nemusí být věčně. Dá se odrovnat poměrně jednoduše. Stačí když v Americe někdo na ně podá hromadnou žalobu kvůli funkci supernode.
Soudní spor (ať už je pravda kdekoliv, nejde vůbec o výslede, stačí jen mít proces a medializovat ho) může zničit či značně poškodit libovolně velké hráče.
Při dnešním tempu vývoje je to otázka několika let a wifi sítě s několika sty účastníků už nejsou nic mimořádného (např. údlí Berounky od Černošic do Karlštejna). Dráty skončí, stejně jako końská tramvaj a petrolejky.
Skype je možná paskvil tím, že není SIP. To je ale asi tak všechno.
Někteří VoIP operátoři se nakazili arogancí "pevných" operátorů. Děsivé www stránky, nefunkční podpora, arogance, vysoké ceny, zbytečné paušály a aktivační poplatky. Toho jsem se přeci chtěl zbavit, když jsem odhlašoval pevnou linku!
Ještě že tu je Skype! Ukaže mi v cz někoho, kdo by uměl konkurovat nabídce:
- žádná aktivace
- žádný paušál
- 0,75/min kdykoliv ČR
- 0,54/min kdykoliv zbytek (civilizovaného :) světa
- příchozí číslo 4€/měsíc
- kredit vydrží neomezené dlouho
Infrastrukturu budou prece dal udrzovat operatori, ale ne hlasovi, ale datovi. Za pripojeni k internetu budete platit furt dal.
Likvidacni to bude pro VoIP operatory, protoze VoIP samo o sobe je sobestacne a k nicemu je nepotrebuje. Jakmile ztrati vynosy z terminace do pevne site, zaniknou. Jeste je tedy potrebuje ten kdo nema verejnou IP adresu, ale takovych bude ubyvat s nastupem IPv6 a s uvedomenim lidi, ze pripojeni k www neni pripojeni k internetu.
Vasemu zakaznikovi nezbyva, nez pouzivat nejake mene solidni kodeky, kdyz uz si nevyzkousel pred nasazenim technologie jestli je pro nej prinosem. Pripadne musi prozkoumat smlouvu s providerem, jestli ji podepsal na garantovanou nebo sdilenou konektivitu, na garantovanem 1M neni zaplneni 600k az takovy problem, pokud na strane providera udelaji QoS aby si data do linky pekne poskladal.
No treba to, ze jste do integrace Skype do komunikacni infrastruktury vasi firmy vynalozil hodne penez a nechce se vam ty penize znova vynakladat na jine reseni. "Vypalne pro otrokare" je kratkodobe levnejsi, nez prechod jinam a mnohem snadneji se to prosazuje pred vedenim, ktere nechce ani slyset o nejakych velkych jednorazovych nakladech, ktere jim rozhodi financni ukazatele podle kterych dostavaji premie.
Nemluve o tom, ze prechod jinam se dost tezko realizuje, kdyz se ten prislusny uzavreny format prilis rozsiril.
Zrovna Word je podle me nejlepsi priklad, proc se takovych reseni snazit vyvarovat a nikoliv priklad toho, ze muzete snadno prejit jinam.
A tebe nenapadlo, že když dle tebe půjde naprostá většina hovorů přes VoIP a jejich cena bude nula , tak kdo bude financovat a provozovat VoIP infrastrukuru, když z toho nebude žádný profit a pouze se všem opům totálně zneprůchodní vlastní sítě, neb jeden hovor bude znamenat cca 100/100kb vyhrazené konektivity , z které nebude ani jeden haléř zisku? Příklad, mám zákazníka, který je připojen k netu na 3,5GHz, a dalo by se říci, že nic lepšího vzduchem není v této oblasti k mání. Nasadil zkušebně 6 VoIP telefonních linek a stojí před problémem, že poskytovatel není schopen garantovat dostatečnou rezervu pro ostatní aplikace, ať už se jedná o pouhé brouzdání po webech, stahování pošty, webový obchod ... prostě je potřeba mít umrtveno cca 600kb/600kb pro případ šesti současných telefonních hovorů, což se stává cca 10 kráte za pracovní den.
Rozlisujte techniku a obchodni politiku. Dratene pripojky mohou tezko zmizet. Jak by se asi 90% obyvatel pripojovalo k internetu a telefonnim sluzbam? Bez dratu mily Marconi rozhodne ne. Osobne silne pochybuji, ze by se objevila nejaka bezdratova technologie, kterou by se mohli pripojit vsichni lide v ulici a vsechny ulice ve ctvrti.
a co to prosim bylo za ustrednu? Ustredna s 10xSIP 3xanalog a 1xISDN stoji okolo 5000,- a jeste umi dalsi funkce jako ADSL2+ a WLAN a FTP a Printserver: http://obchod.eurocomputer.cz/voip/#allinone
Ale umi paralelne jen 4 hovory tak ta ka 3x tolik treba umi 3x vic?
Bývaly časy, kdy si nikdo nedovedl představit, že by vlak mohl jet rychleji, než 40 km/h. Pokud bude Telekomika ve zvyšování paušálů pokračovat, (a všechno nasvědčuje tomu, že ano), dočkáme se brzy toho, že drátěné přípojky zmizí.
VoIP je právě ideální na úspory při volání na mobily. Dřív jsem taky většinou volali mobil-mobil (což bylo vždycky výrazně lacinější než to obvolávat z pevný). Stejně ale drtivá většina pracovních hovorů probíhala z kanceláře na mobil - takže se to dá v pohodě volat přes VoIP. Cena tuším 3,60 min - ale účtování 1+1. Vychází to tedy v průměru vzhledem k velkému počtu krátkých hovorů velice dobře.
Aby tomuhle mohla konkurovat GSM brána, muselo by to být za úplně jiné ceny než aktuálně nabízejí. A s voláním ve vlastní síti zdarma.
Tak poprudte technickou podporu, neni duvod aby to nechodilo. Nemate nahodou ty telefony za NATem? A tim mohou byt problemy, protoze IP telefon potrebuje normalne full routovanou konektivitu, aby mohl spravne vyjednavat o tom jak se smeruje hlasovy stream. Da se to ruzne oblbnout, ale je to zbytecne.
SPA jsou fakt libive a spolehlive. Ale Grandstream a Interbell take neni tak spatny. Hlavne to chce pouzivat G.711 kodek, protoze to je zaklad kvalitniho pokecu. Ruzne usporne G729 nebo dokonce GSM jsou sice OK na hrani a pro toho kdo ma ADSL s 64kB upstreamem, ale pro profi nasazeni to neni. Ja telefonuju stridave s GXP2000 a SPA 922 a pri G711 neni v kvalite zvuku znatelny rozdil.
Enum je super a zaregistruju se do nej hned v zari, ale z pozice velke firmy otevira urcite problemy, ktere nejsou v klasicke telefonii bezne. Jednak spolehlivost, kdyz se podivam do logu, tak za posledni rok jsem nemel jediny vypadek ISDN linky, a myslim ze za 4 roky byl tak jeden ohlaseny a jeden neohlaseny. Za tu dobu mely i ty nejvetsi telehausy minimalne jeden velky vypadek a furu malych.
Dalsi otazka je duveryhodnost identifkace volajiciho. U VoIP nejde dost dobre udelat ignorovani CLIR. A na druhou stranu volajici si nastavi identifikaci jak uzna za vhodne. To v klasicke siti muze udelat jen ten kdo ma full SS7 a to je par vyvolenych a na hranicnich ustrednach se to navic da filtrovat, takze vam z cizi site neprijde identifikace uzivatele vlastni site.
Vyvoj bude jeste zajimavy. Zrovna dneska je v novinach, ze v evrope se uz vola prevazne pres mobily. Ceny trunku na ustredny mobilnich operatoru klesaji, takze dneska si uz i mala firma muze dovolit spojeni s ustrednou Eurotelu trunkem a pouzivat na stolnich telefonech mobilni cisla. Tudiz klesa potreba klasicke pevne linky jako posileni gsm brany, resp. resi se vsechny problemy pouzivani GSM brany jako fakticke natovani vsech pobocek na jedno cislo a nemoznost volat zpet (coz mimochodem umi zase vyresit programovatelna VoIP ustredna, protoze si umi drzet conntrack tabulku pro spojeni pres GSM branu).
Asi nastane okamzik, kdy zrusime pevnou ne proto, ze bude draha, ale protoze nebudeme mit nikoho, komu bysme pres ni volali. Uz dneska lide radeji volaji z mobilu na mobil, prestoze je to daleko drazsi, nez aby zkouseli furt dokola volat pres pevnou a ptali se - Uz je Fero doma?
Pokud nespravnou terminologii pouziva nejsilnejsi hrac na trhu, asi tem ostatni nezbyde, nez se prizpusobit. Ale muzete se zeptat tiskoveho mluvciho TO2 jesli by nechteli pouzivat spravnou terminologii a neprznit cestinu.
Pevne linky v ohrozeni nejsou, v ohrozeni jsou linky pro vytacene spojeni. Po pevnych linkach se data nadale posilaji. a nedovedu si predstavit, ze by tomu bylo jinak.
clanek by mel smysl, pokud by se zabyval i enumem, ktere udela z telefonovani snadne jako prohlizeni www stranek. Pouziva totiz DNS system pro preklad tlf.cisla na IP adresu. coz je super, nebot jde o opravdu Internetovou telefonii uplne zdarma.
Ze uz ani lupa nevi, ze pevna linka je pevne spojeni mezi bodem A a bodem B jsem netusil. Bezne se toto spojeni pouziva na propojeni modemy, ktere nejsou stavene na vytacene linky, ktere asi autor clanku ma na mysli. A to si Lupa mysli, ze je odborny server o Internetu, ktery je na pevnych linkach postaveny. Holt przneni cestiny je vsudypritomne.
No spouste lidi usetril spoustu penez treba textovy procesor Word. Ale nekterym z nich pozdeji pridelal spoustu starosti (nakladu), kdyz si uvedomili, ze jsou defacto rukojimi jedne komercni firmy a jejiho uzavreneho binarniho formatu.
A co bezdráty? pro malé firmy má VoIP opravdu smysl jen tehdy, když se zbavím placení Telekomických paušálů. I když u větších firem bude rozdíl mezi PCM do pobočkové ústředny a VoIP systémem určitě znatelný.
A jak Vam funguje prepojovani hovoru? My mame 11 ks spa-2100 (pribudou jeste 3), 3 ks spa-941 a 1 ks wrtp54g, ale s prepojovanim je to spatenka. Blind transfer funguje, ale vedeni se nezamlouva, pri obsluhovanem prepojeni se vsak vetsinou volajici ztrati.
mam v nasi firme nasazeno 42 SIP pristroju a na virtualni PBX meho oblibeneho operatora. V pocatcich jsem experimentoval s cinskymi GrandStreamy, pseudo ceskymi Interbelly. Zjistemi o VoIP bylo znacne odstrasujici a naprosto nenasaditelne do bezneho provozu. Take jsem casto vinil meho operatora, do chvile nez jsem zkusil akceptovat jeho doporuceni uziti kvalitnich telefonu od Linksys-Cisco. Najednou jsem si pripadal v jinem svete. Ustaly zahadne problemy, echa, koktani, preruseni hovoru. Nyni mam nasazeno 42 ks SPA922 s napajenim po Ethernetu s prislusnymi dvemi mng switchi s centralnim zalohovanim napajenim pres UPS. Skvele se mi podarilo presvedcit vedeni k profinancovani nasazeni diky akci, ze operator VOX dotuje Linksysy a jejich cena se ve 100% zaplacene castky protelefonuje s vyjimkou dvou switchu po 10tKc. Nyni jsme vsichni spokojeni, zvuk naprosto cisty, telefonovani naprosto bezne, uzivatele nadseni, ze maji nove telefony a ani nevi, ze je to VoIP. Vice o telefonech "zadarmo" http://podpora.802.cz/index.php?id=4aa&s=4 Velkou vyhodou jsou on line vypisy a statistiky volani, uspora z puvodnich 10-12t od GTS na 3-4tisice VOXu+pausaly CT, vuci O2 by to asi bylo vice. Toliko prakticka zkusenost, ISDN ZRUSENO!!!
Asi to bude případ od případu. Já instaloval VoIP ve čtyřech různých lokalitách, různý zařízení a šlo to vcelku v pohodě. Možná to bude tím, že se podpora poslední dobou trochu zlepšila. Dokonce bych celkově řekl, že ta instalace byla jednodušší než jsem čekal a hlavně od instalace je s tím pokoj, všechno normálně funguje a nikdo mi nenadává (ťuk-ťuk-ťuk).
U hw řešení je ta výhoda, že normální uživatel prakticky na telefonu nic nepozná a nic se od něj nechce, tím pádem nemá ani co remcat. Softwarový telefony bych moc nedoporučoval, zbytečně to lidi leká a mohou to ovliňovat i jiné aplikace.
Dane a napadlo Vás, že ceny VoIP operátorů se týkají pouze volání na pevné linky či mobily, ale jakmile většina hovorů půjde pouze přes VoIP, bude jejich cena nula kamkoliv na světě? A tomu může těžko konkurovat jakýkoliv Bussines Platinum.
Nemysl, VoIP naopak postupne dostane telefonovani do stavu vse "zdarma" (v ramci pausalu). Cim vic lidi to bude pouzivat, tim mene budou vyuzivany brany do beznych siti a tim vice hovoru bude vedeno zdarma. A s nejakym extra zpoplatnovani hovoru do "jine site" nikdo neuspeje, v takovem pripade je totiz velmi snadne zmenit lokal(aplikaci/poskytovatele/...).
Ostatne, uz ted rada VoIP operatoru poskytuje hovorne do vybranych telefonich siti zdarma alespon po omezenou dobu => v domacich podminkach to lze ruzne kombinovat a zavolat si vpodstate kamkoli.
Mám ve firmě půl roku VOIP (softwarové telefony a pár starých přes qateway). Nechal jsem si i pár pevných linek, tušíce problémy přechodu. Po zkušenostech s menší (snesitelnou) spolehlivostí si několik linek nechávám.
Ale větší problém byla instalace. Malá položka byla ústředna (chytrá SIPová s jedním ISDN za 15000 Kč), ale ta šílená instalace, desítky hodin. A to jsem počítače vystudoval a aktivně je používám. K zprovoznění s firewalem jsem musel analyzovat pakety Etheralem! K tomu silně přispěly chybné manuály a matoucí technická podpora VIOP poskytovatele (neuvádím kterého, protože jsem se díval k jiným a bylo to ještě horší). Těžká pakárna, doporučuji si na to najít shopnou firmu (neznám ale žádnou, sám uvažuji, zda bych se tím teď nemohl přivydělávat :-)). Ve výsledku se mi přechod nejspíš nevyplatil, aspoň že je komfortnější užití díky opravdu chytré ústředně.
Skype možná paskvil je, ale už mi ušetřil řádově desítky tisíc a umožňuje absolutně novou úroveň komunikace se zahraničím, takže na to zmizení bych tak nespěchal. Hlavně manželka se baví hodiny a hodiny s kamarádkama z celýho světa, se kterými si dřív mohla tak akorát psát nebo si zavolat tak 1x ročně.
Když jsme u toho mizení - radši bych to viděl s nenažranými klasickými nebo mobilními operátory, ti by si podobný konec zasloužili mnohem víc než Skype.
Duvodem vetsiny zakazniku k prechodu na VoIP je cena. Z tohoto pohledu je ocekacani tucnych zisku ze strany operatora nesmysl. Zadny zakaznik nepujde do VoIP pokud to bude drassi, proc by to delal? Soucasny trend VoIP je volani ve vlasni siti a volani do spratelenych siti zcela zdarma. Teprve prepojeni hovoru do zahranici/pevnou/mobil/cizi_sit se plati. Z techto penez momentalne VoIP operatori ziji. S narustajicim prechodem na VoIP se budou penize VoIP operatorum tencit a nastane zklamani na mnoha stranach.
PS: Skype neni VoIP ale paskvil, ktery by mel zmizet.
Článek se snaží namalovat VoIP jako nebezpečí pro pevné linky, ale ty už jsou ve stádiu klinické smrti dávno i bez VoIP. Já bych to spíš viděl jako nebezpečí pro mobilní operátory.
Když jsem ve firmě a doma zaváděl VoIP, byly účty za mobily řádově tisíce, za pevné linky spíš pár stovek (bez paušálu zanedbatelná částka). S pomocí VoIP se podařilo z měsíce na měsíc ušetřit přes 50% na účtech mobilů a i celkové účty za komunikaci se pohybují okolo poloviny dřívějších částek, a to všechno při podstatném nárůstu provolaných minut (hlavně díky bezplatné komunikaci ve vlastní síti operátora).
Další "zásek" bude následovat, až se objeví mobily s wifi a klasickým SIP klientem, což je myslím otázka pár měsíců (stávající řešení E61, E60, PPC... zatím moc funkční nejsou).
Podle me totiz je uspora na IP telefonii jednoznacna pro domacnosti a male firmy. Ale velke firmy s tarify jako je Bussines Platinum a podobne maji minutove ceny pod urovni vsech VoIP operatoru. Takze na hovornem neusetri nic.
Ale zase cena ustredny s 1000 pobocek je pri cene systemovych telefonu klidne 4x drazsi nez softswitch s IP telefony.
Takze by me zajimalo kolik z respondentu uvazuje o VoIP z hlediska jeho technologicke vyspelosti a variability reseni a kolik jen pro usporu minutovych nakladu na hovorne.
Taky jsem toho názoru, že VoIP (především SIP) je většinou pevná linka realizovaná poněkud zvláštním způsobem. Pro mě jako uživatele jsou podstatné rozdíly následující:
Vážená redakce, nemohu se zbavit dojmu ze snahy "bulvarizovat" tento článek. Nadpis je zavádějící, protože v rámci článku rozlišujete pojmy: pevná linka, ISDN a na druhé straně VoIP. Z mého pohledu VoIP = opět pevná linka, ale na jiné bázi (místo spojování okruhů je to o paketech). Tzn. se jedná pouze o technologicky modernější pevnou linku zaváděnou hlavně kvůli úsporám v oblasti infrastruktury (LAN pro hlas i data místo LAN pro data a infrastruktura pro hlas). VoIP má svá úskalí a to hlavně v oblastech kvality přenosu, zde je garantovaných 64kb/s na kanál u PSTN/ISDN zlatých.