Já jsem skončil taky u VoIPEXu i když jsem původně moc nechtěl. Přesvědčili mně kamarádi a taky, že jsem si zřizoval ADSL a zrovna měli nějakou akci kde to bylo dohromady s kreditem zdarma.
My mame ve firme http://www.voipex.cz (je zaroven stredni ISP, takze bereme i datove sluzby, mame "nejakou" zaruku ze vydrzi na trhu). Odesli jsme od jineho voip opa z duvodu nespolehlivosti. Ted jsme cca 4 mesice spokojeni.
S tím, že když je něco levné, tak to za nic nestojí, bych moc nesouhlasil; poslední dobou mám zkušenosti naprosto opačné. Platí to hlavně v telekomunikacích. Hovory do zahraničí, které jsou zdarma, jsou minimálně stejně kvalitní jako ty předražené přes TO2 (a stojí třeba 20x míň); komfort volání přes VoIP je vyšší než přes normální linku.
Ale je samozřejmě na každém, aby si zvolil řešení, které mu vyhovuje. Já splácet Telefonice její investici rozhodně nebudu.
Momentálně vox.802.cz , ten to vyhrává hlavně kvůli momentální akci, kdy si předplatíte paušál v ceně zařízení a to (poměrně kvalitní) zařízení dostanete zdarma a paušál můžete provolat. Tím se podstatně sníží počíteční investice. Já jsem velice spokojen i s voláním, ale někdo spokojen není, záleží to třeba i na nastavení sítě, způsobu připojení k internetu, ...
Jinak je ten výběr v podstatě na vás, na inetu je dost článků a přehledů. Jako hlavní kritérium bych viděl ceny, tarifikaci 1+1, žádné (i skryté) paušály, ohlasy uživatelů ohledně kvality. Jinak podpora a webové stránky stojí za houby skoro všude.
V té tarikfikaci po sekundách je zřejmá výhoda. Na propojení se ale po sekundách platí. To je ale jenom problém operátorů, kdy na to přejdou, zatím si stávající tarifikaci mohou dovolit. Současní VoIP operátoři jsou umístěni v síti nějaké klasického oéperátora, který jim umožňuje vstup do ostatních sítí, je jedno jestli doma nebo do zahraničí, tomu samozřejmě odvádějí desátek. Je zřejmé, že jejich zisk je minimální. Zřejmá výhoda je vždy při volání do zahraničí, venku to vstupuje do sítě jako místní hovor. Je otázka, jak dlouho tito operátoři přežijí. Vše co je levné neb dokonce zadarmo většinou za nic nestojí.
Když už si pořídíte VoIP uvnitř firmy, pak uvidíte. Já to bral nejdřív taky jako zkoušku, která ale dopadla úspěšně. Kvalita a komfort volání přes VoIP se ukázaly být stejné jako u volání přes ISDN.
Pak stačí kalkulačka. Vzal jsem si účet ISDN, přepočítal podle tarifu VoIP operátora a vyšla mi úspora 80%. Takže na příchozí hovory zatím používáme ISDN, na odchozí takřka výhradně VoIP.
A proč? Největší problém je v tarifikaci. Protože je většina hovorů krátkých a klasičtí operátoři si účtují vždycky 2 minuty. U VoIP ale platíte od začátku po sekundách, tedy jen skuteně provolaný čas.
Co má rozhodně smysl, je VoIP uvnitř firmy. Ale směrem ven, myslím, že si ještě dlouho počkáme. Propojovací poplatky do pevných a mobilních sítí platí a budou platit pro všechny stejně. Jenom technologie VoIP je výrazně levnější, takže operátorovi VoIP stačí si nechat méně, často to jsou pseudofirmičky s minimálními náklady, servisem atd. Proč by si ale VoIP operátoři neměli navzájem platit, proč by to měli dělat zadarmo? A je nutné striktě rozlišovat telefonování po internetu (Skype) a VoIP, to je trochu rozdíl. Ale zůstává zásadní otázka, kdo natáhne malým uživatelům domů datovou linku. Tak leda kabelovka, když se jí to vyplatí.Takže prostor nasycen bezdrátovými přenosy. Kolik z Vás využívá výhradně služeb mobilních operátorů pro data? Jenom tak pro maily. Asi ještě skutečně počkáme. A wiFi apod., dříve nebo později stejně končí na drátech Telefoniky, ať už to koupí od kohokoliv.