Vážená redakce, nemohu se zbavit dojmu ze snahy "bulvarizovat" tento článek. Nadpis je zavádějící, protože v rámci článku rozlišujete pojmy: pevná linka, ISDN a na druhé straně VoIP. Z mého pohledu VoIP = opět pevná linka, ale na jiné bázi (místo spojování okruhů je to o paketech). Tzn. se jedná pouze o technologicky modernější pevnou linku zaváděnou hlavně kvůli úsporám v oblasti infrastruktury (LAN pro hlas i data místo LAN pro data a infrastruktura pro hlas). VoIP má svá úskalí a to hlavně v oblastech kvality přenosu, zde je garantovaných 64kb/s na kanál u PSTN/ISDN zlatých.
Taky jsem toho názoru, že VoIP (především SIP) je většinou pevná linka realizovaná poněkud zvláštním způsobem. Pro mě jako uživatele jsou podstatné rozdíly následující:
Nová a levnější technologie? Co vás vede k názoru že pevnou linku nejde provozovat s nulovým paušálem, levnějšími sazbami, a účtováním 1+1 ???
Pokud by snad IP Telefonie opravdu začala klasické linky vytlačovat (tj vznikla by konkurence), Telecom jednoduše sníží ceny, a investice do IP telefonie tak budou jednoduše spláchnuty..
Uvažovat že IP telefonie vytlačí pevné linky je podobně naivní jako myslet že kurýrní služba vytlačí železniční dopravu..
Tak u mě už vytlačila. Kdyby mi někdo v uplynulých letech nabídl pevnou linku za zmíněných podmínek, těžko bych VoIP zevedl. Ale podmínky za pevnou jsou natolik nehorázné, že se to snad nedá ani srovnávat.
To snížení cen bych chtěl vidět. Zatím to spíš vypadá na neustálé zvyšování paušálu, které spolehlivě pevné linky zlikviduje. Už dneska nemáte na pevnou komu zavolat, protože si to všichni zrušili.
Ty investice do VoIP taky není problém, jejich návratnost je díky paušálu Telekomu řádově několik málo měsíců, takže si mi to už teď dávno vyplatilo.
Když budu optimisticky předpokládat, že inet už v bytě je (včetně routeru a volného portu na switchi), vyjde mne voip gateway na cca 2.600,- což při ušetřeném paušálu 300,- dává návratnost necelých 9 měsíců, což mi přijde jako docela dlouhá doba.
A co bezdráty? pro malé firmy má VoIP opravdu smysl jen tehdy, když se zbavím placení Telekomických paušálů. I když u větších firem bude rozdíl mezi PCM do pobočkové ústředny a VoIP systémem určitě znatelný.