S vývojem mobilních telefonů bude možnou používat VOIP i v mobilech. Otázkou pak jen zůstane zda mobilní operátoři nezačnou blokovat některé protokoly v datových paušálech. Pak ovšem přichází na řadu žaloba mobilních operátorů za falešnou reklamu, kdy poskytují připojení k internetu ale vlastně neposkytují, protože některé služby v nich nefungují a jsou blokovány (tj. nejedná se o plný přístup k intenetu jak se uvádí v reklamách.) Můj názor ale je, že pro mob. operátory bude časem prospěšnější poskytovat pouze datové připojení s přidanou hodnotou v kterékoliv lokalitě a od hovorného se zcela odpoutat.
No jo, tímhle jsou dnes krmeni uživatelé, co jhe po internetu je zadarmo. To jako že v budoucnu budou různí VoIP operátoři a volání bude stále zadarmo. Naivní představa, že někdo podniká a nechce vydělávat.
Že by Telecom přešel na účtování 1+1 nebo měl rozumnou sazbu volání na mobily? Nehledě na to, že platit 595+DPH (nebo kolik to za podnikatelskou ISDN linku je) leze trochu do peněz, za ty prachy se přes VoIP utelefonuju.
To považuju za naprostý nesmysl. Přes 90 % účtu za VoIP u mé firmy tvoří volání do mobilních sítí a do zahraničí, a to zůstane. Volání do pevné sítě tvoří naprosto zanedbatelnou část. Komu bych měl prosím vás volat, když skoro všichni pevné linky zrušili? Zůstaly jen úřady a pár sekretářek ve firmách, všechno ostatní je mobil.
Infrastrukturu budou prece dal udrzovat operatori, ale ne hlasovi, ale datovi. Za pripojeni k internetu budete platit furt dal.
Likvidacni to bude pro VoIP operatory, protoze VoIP samo o sobe je sobestacne a k nicemu je nepotrebuje. Jakmile ztrati vynosy z terminace do pevne site, zaniknou. Jeste je tedy potrebuje ten kdo nema verejnou IP adresu, ale takovych bude ubyvat s nastupem IPv6 a s uvedomenim lidi, ze pripojeni k www neni pripojeni k internetu.
Vasemu zakaznikovi nezbyva, nez pouzivat nejake mene solidni kodeky, kdyz uz si nevyzkousel pred nasazenim technologie jestli je pro nej prinosem. Pripadne musi prozkoumat smlouvu s providerem, jestli ji podepsal na garantovanou nebo sdilenou konektivitu, na garantovanem 1M neni zaplneni 600k az takovy problem, pokud na strane providera udelaji QoS aby si data do linky pekne poskladal.
A tebe nenapadlo, že když dle tebe půjde naprostá většina hovorů přes VoIP a jejich cena bude nula , tak kdo bude financovat a provozovat VoIP infrastrukuru, když z toho nebude žádný profit a pouze se všem opům totálně zneprůchodní vlastní sítě, neb jeden hovor bude znamenat cca 100/100kb vyhrazené konektivity , z které nebude ani jeden haléř zisku? Příklad, mám zákazníka, který je připojen k netu na 3,5GHz, a dalo by se říci, že nic lepšího vzduchem není v této oblasti k mání. Nasadil zkušebně 6 VoIP telefonních linek a stojí před problémem, že poskytovatel není schopen garantovat dostatečnou rezervu pro ostatní aplikace, ať už se jedná o pouhé brouzdání po webech, stahování pošty, webový obchod ... prostě je potřeba mít umrtveno cca 600kb/600kb pro případ šesti současných telefonních hovorů, což se stává cca 10 kráte za pracovní den.
VoIP je právě ideální na úspory při volání na mobily. Dřív jsem taky většinou volali mobil-mobil (což bylo vždycky výrazně lacinější než to obvolávat z pevný). Stejně ale drtivá většina pracovních hovorů probíhala z kanceláře na mobil - takže se to dá v pohodě volat přes VoIP. Cena tuším 3,60 min - ale účtování 1+1. Vychází to tedy v průměru vzhledem k velkému počtu krátkých hovorů velice dobře.
Aby tomuhle mohla konkurovat GSM brána, muselo by to být za úplně jiné ceny než aktuálně nabízejí. A s voláním ve vlastní síti zdarma.
Enum je super a zaregistruju se do nej hned v zari, ale z pozice velke firmy otevira urcite problemy, ktere nejsou v klasicke telefonii bezne. Jednak spolehlivost, kdyz se podivam do logu, tak za posledni rok jsem nemel jediny vypadek ISDN linky, a myslim ze za 4 roky byl tak jeden ohlaseny a jeden neohlaseny. Za tu dobu mely i ty nejvetsi telehausy minimalne jeden velky vypadek a furu malych.
Dalsi otazka je duveryhodnost identifkace volajiciho. U VoIP nejde dost dobre udelat ignorovani CLIR. A na druhou stranu volajici si nastavi identifikaci jak uzna za vhodne. To v klasicke siti muze udelat jen ten kdo ma full SS7 a to je par vyvolenych a na hranicnich ustrednach se to navic da filtrovat, takze vam z cizi site neprijde identifikace uzivatele vlastni site.
Vyvoj bude jeste zajimavy. Zrovna dneska je v novinach, ze v evrope se uz vola prevazne pres mobily. Ceny trunku na ustredny mobilnich operatoru klesaji, takze dneska si uz i mala firma muze dovolit spojeni s ustrednou Eurotelu trunkem a pouzivat na stolnich telefonech mobilni cisla. Tudiz klesa potreba klasicke pevne linky jako posileni gsm brany, resp. resi se vsechny problemy pouzivani GSM brany jako fakticke natovani vsech pobocek na jedno cislo a nemoznost volat zpet (coz mimochodem umi zase vyresit programovatelna VoIP ustredna, protoze si umi drzet conntrack tabulku pro spojeni pres GSM branu).
Asi nastane okamzik, kdy zrusime pevnou ne proto, ze bude draha, ale protoze nebudeme mit nikoho, komu bysme pres ni volali. Uz dneska lide radeji volaji z mobilu na mobil, prestoze je to daleko drazsi, nez aby zkouseli furt dokola volat pres pevnou a ptali se - Uz je Fero doma?
clanek by mel smysl, pokud by se zabyval i enumem, ktere udela z telefonovani snadne jako prohlizeni www stranek. Pouziva totiz DNS system pro preklad tlf.cisla na IP adresu. coz je super, nebot jde o opravdu Internetovou telefonii uplne zdarma.
Dane a napadlo Vás, že ceny VoIP operátorů se týkají pouze volání na pevné linky či mobily, ale jakmile většina hovorů půjde pouze přes VoIP, bude jejich cena nula kamkoliv na světě? A tomu může těžko konkurovat jakýkoliv Bussines Platinum.
Podle me totiz je uspora na IP telefonii jednoznacna pro domacnosti a male firmy. Ale velke firmy s tarify jako je Bussines Platinum a podobne maji minutove ceny pod urovni vsech VoIP operatoru. Takze na hovornem neusetri nic.
Ale zase cena ustredny s 1000 pobocek je pri cene systemovych telefonu klidne 4x drazsi nez softswitch s IP telefony.
Takze by me zajimalo kolik z respondentu uvazuje o VoIP z hlediska jeho technologicke vyspelosti a variability reseni a kolik jen pro usporu minutovych nakladu na hovorne.