Mám ve firmě půl roku VOIP (softwarové telefony a pár starých přes qateway). Nechal jsem si i pár pevných linek, tušíce problémy přechodu. Po zkušenostech s menší (snesitelnou) spolehlivostí si několik linek nechávám.
Ale větší problém byla instalace. Malá položka byla ústředna (chytrá SIPová s jedním ISDN za 15000 Kč), ale ta šílená instalace, desítky hodin. A to jsem počítače vystudoval a aktivně je používám. K zprovoznění s firewalem jsem musel analyzovat pakety Etheralem! K tomu silně přispěly chybné manuály a matoucí technická podpora VIOP poskytovatele (neuvádím kterého, protože jsem se díval k jiným a bylo to ještě horší). Těžká pakárna, doporučuji si na to najít shopnou firmu (neznám ale žádnou, sám uvažuji, zda bych se tím teď nemohl přivydělávat :-)). Ve výsledku se mi přechod nejspíš nevyplatil, aspoň že je komfortnější užití díky opravdu chytré ústředně.
Asi to bude případ od případu. Já instaloval VoIP ve čtyřech různých lokalitách, různý zařízení a šlo to vcelku v pohodě. Možná to bude tím, že se podpora poslední dobou trochu zlepšila. Dokonce bych celkově řekl, že ta instalace byla jednodušší než jsem čekal a hlavně od instalace je s tím pokoj, všechno normálně funguje a nikdo mi nenadává (ťuk-ťuk-ťuk).
U hw řešení je ta výhoda, že normální uživatel prakticky na telefonu nic nepozná a nic se od něj nechce, tím pádem nemá ani co remcat. Softwarový telefony bych moc nedoporučoval, zbytečně to lidi leká a mohou to ovliňovat i jiné aplikace.
a co to prosim bylo za ustrednu? Ustredna s 10xSIP 3xanalog a 1xISDN stoji okolo 5000,- a jeste umi dalsi funkce jako ADSL2+ a WLAN a FTP a Printserver: http://obchod.eurocomputer.cz/voip/#allinone
Ale umi paralelne jen 4 hovory tak ta ka 3x tolik treba umi 3x vic?