Muzete mi nekdo prosim vysvetlit, jak ten cloud zadarmo funguje a kde si jej poridim? Protoze presne toto slysim kolem neustale. Diametralne jina situace ovsem nastane, kdyz clovek dostane realnou nabidku.
Takovych nabidek jsem v prubehu let nel moznost videt nekolik desitek. V nejlevnejsich pripadech se pohybovaly kolem dvojnasobku nakladu na vlastni HW a SW. Naprosto bezne spis 3-4x. Ale vsichni vzdy tvrdili ze kdyz firma ty penize zaplati, tak usetri.
I principielne je to naprosty nesmysl, protoze narozdil od uzivatele, ktery si svuj HW a svuj SW provozuje za naklady, externi dodavatel na tom chte nechte musi mit jeste dalsi marzi.
Az za bricho se pak popadam, kdyz podobni nosici vody vykladaji, jak firma usetri za IT, protoze prece se nebude muset starat o ten HW, pricemz starost o HW je v naplni IT asi tak jedno promile toho co dela.
Pronajem, naprosto cehokoli (zdaleka nejen v IT) dava totiz smysl pouze v pripade, ze jde o kratkodobou akci. Dlouhodobe je vzdy ve 100% pripadu levnejsi vlastnit dotycnou vec.
V pripade IT pak je treba neopomenout aspekty bezpecnosti a provozu. O spolehlivosti 100% garantovaneho geograficky zalohovaneho cloudu se tu psalo mockrat ...
Spíš mi tohle PR připadá jako snaha zachránit, co se dá, v době, kdy bublina cloudu splaskává a firmy, co se nechaly zlomit pro migraci svých informačních systémů do cloudu, mají těžkou kocovinu z násobných nákladů a nevyhnutelných funkčních kompromisů. Nedělal jsem si na to průzkum, ale vidím to u svých zákazníků všude.
Ano, všechny cloudy jsou úžasně bezpečné, rychlé, spolehlivé a nepochybně skoro zadarmo. Nedávno u nás byli pánové z nejmenované společnosti, poskytují telefonní a datové služby, mají růžové logo s takovým tím tečkovaným T. Vše náležitě namalovali na růžovo, šéf z toho byl naprosto unešen. Nechal si vypracovat nabídku a ujistil mě, že nyní všechno bude v cloudu, úplně všechno, včetně nejnovějších office 365, sdílených kalendářů, neomezených mailových schránek, neomezených datových úložišť, prostě úplně všeho, co si jen firma může přát. A všechno bude furt on-line a hlavně, dostupné třeba z mobilu. Prostě paráda. A začal mě připravovat na realitu zítřka, že IT ve firmě se omezí jen na nejnutnější minimum, které vlastně zvládne každý, protože to vlastně ani nebude potřeba. Pak růžoví pánové přinesli tu nabídku. 8.600 Kč, bez DPH. No prostě paráda! Šéf se vítězoslavně usmíval, ukázal mi nabídku, byl spokojen a prohlásil: "Vidíš, říkal jsem to, jde to levně a líp!". Nabídku jsem mu vrátil s tím, že ta cena je za měsíc a ne za rok, jak si on právě myslí. Usmívající se pánové z růžové firmy tuto skutečnost, pořád s úsměvem, potvrdili. To už se můj šéf neusmíval. Už pár měsíců máme simky jiné telefonní společnosti. Nenabízejí cloud, ale mají levnější volání. A když vypadne internet, má šéf pořád data on-line, neboť servery běží u nás :-)
Cloud není špatná věc, o tom není sebemenších pochyb. Ale není všespasitelný a ani tak růžový, jak se tváří. A jen tak na okraj, všechno to růžové je jen po dobu, kdy funguje (a dobře) internet... A že tomu tak být nemusí? Pojďme si o tom chvíli povídat...
No čistě teoreticky může být u velkého cloudu úspora z rozsahu, optimální lokalita, ideálně postavený HW a infrastruktura, místo s levnou elektřinou, pracující odborníci zase optimálně vytížení, vymakané automatizační nástroje...
V praxi k realizovanému výše uvedenému (možná realizovanému jen na papíře a v omezené míře) se přidávají náklady na reklamu, obchoďáky, neoptimální vytížení, vysoké investiční náklady a silná snaha vydělat, takže vyjde líp varianta "udělej si sám".
A videl ste nekdy nekde neco takoveho?
Klidne zustanme u ERP ...uz vidim, jak tu kazdou jednu zcela customizovanou instanci spravuje nejaky provozovatel nejakeho cloudu. Kazdy jeden z mych zakazniku pouziva SW, ktery obsahuje hromady (neustale se v prubehu casu zvetsujici) modifikaci a uprav prave a pouze pro nej. Vite kdo jediny v tom ma jakys takys prehled a vi kde co je? Prave vlastni IT.
Ty aplikace jsou navic vsemozne vzajemne pospojovane, a zase plati, ze kazdy zakaznik to chce jinak. Proto se ostatne delaji implementace a customizace. Kdyby stacilo nainstalovat aplikaci a pak ji jen aktualizovat, tak by to mozna i tak jak pisete slo.
"Vše je v režii provozovatele služby"
Prave, a pak dopadnete presne stejne jako v Casablance. A co si na nich vemete?
Abych rekl pravdu, ocekaval jsem presne reakci v tomto smyslu. A nemuze.
Totiz pokud si jako firma objednam v tom Cloudu napriklad storage, tak si objednam presne to mnoztvi TB, ktere budu vyuzivat, a ani o bajt vice. Totez plati pro CPU, RAM, ...
Tudiz mi dodavatel presne to musi dodat, a nemuze to preprodat nekomu dalsimu. Naopak, musi mit k dizpozici pomerne znacne rezervy, protoze si mohu kdykoli vzpomenout, ze od ted chci dalsi TB, dalsi GHz, dalsi ...
O odbornicich ... je lepsi se nezminovat, ti odbornici vam nechaji tect vodu proudem do beziciho racku a nejen ze to ani nevypnout, oni vam jeste tvrdi, ze je vse vporadku a nic se nedeje. A to je jeste vlastne ten lepsi pripad.
Problém toho vaše přístupu je v tom, že:
1. se dostanete do brutálního vendor lock-inu a není z něco cesta ven,
2. při 10 násobné zátěži se zvednou náklady 15x - tzn. s velikostí rostou náklady exponenciálně
Stačí si vzít blbé SQS v AWS v porovnání třeba s RabbitMQ nebo NATS. V NATS mám miliardu zpráv za $10, $30, když chci redundanci. V SQS zaplatím za to samé $400.
Dostane vás to tedy do spirály a budete se snažit nesmyslně optimalizovat. Třeba posílat více updatů produktů v jedné zprávě, čímž začne degradovat kód okolo a stane se dražší ho udržovat.
Za těch $400 se dá pronajmout 16 jaderný AMD EPYC s 256 GB RAM a 2 TB NVMe storagí, který hravě zvládne jak tu frontu zpráv, tak pravděpodobně všechno ostatní.
Za svou kariéru jsem viděl i desetinásobný nárůst nákladů na infrastrukturu jen tím, že se firma rozhodla přemigrovat do AWS. Nevychází to levněji. Ani čistý výkon, ani ty SaaS služby.
Podle mě je cenově nejefektivnější si najít partnera s DC a spolehlivou technickou podporou a servery si od něj pronajmout. Není to o moc dražší než je vlastnit a odpadají starosti o HW.
Když má někdo 10 tis. zákazníků, tak může nároky na HW docela dobře plánovat, a v průměru je ta rezerva nižší, než když má firmy svůj HW. Když se prodává ADSL nebo elektřina, tak to taky funguje docela slušně, i když je to mnohokrát přeprodané, protože je nějaká statika používání výkonu.
Ti odborníci byli myšlení teoreticky. V praxi se každý snaží ušetřit a víc vydělat, takže spíš vezme nějakého otroka s omezenými znalostmi.
Souhlasím, že článek je takový slabší a čekal bych víc, ale k věci.
Cloud může být levný, ale záleží, jakým způsobem ho používáte a jak ho chápete.
Osobně si myslím, že české firmy ho vnímají, že si tam "přenesou svůj stávající server" a poběží to někde na železe u providera. Nicméně Cloud je zcela o něčem jiném. Spíš bychom se měli bavit o SaaS, neboli Software as a Service. O tom nebylo v článku ani slovo.
Uvedu na příkladu. Mějme zákazníka, který provozuje ERP na svém železe. Musí řešit jeho údržbu, aktualizace, zálohování, redundanci HW, bezpečnost (fyzickou/internetovou), přístup přes VPN, pokud chce k němu přistupovat z venku atd.
Zde má každý představu, že tuto instalaci, jako takovou vezme, přesune na virtuální stroj do Cloudu a má vystaráno. Dá se říci, že jen částečně. Může např. navýšit RAM, CPU atd. dle svých potřeb, zbytek, pokud to nenabízí provider, musí zase obstarat sám. Toto je ovšem ne úplně správné použití toho, co Cloud nabízí.
Správně by provozovatel ERP měl nabízet SaaS, tedy, že si zaplatíte počet licencí, kolik potřebujete a službu využíváte. Neřešíte aktualizace, zabezpečení, dostupnost, zálohování. Vše je v režii provozovatele služby. Vy máte pouze ve smlouvě SLA, které musí plnit. Pak může být cena za takou službu skutečně nižší, protože náklady na správu sdílené aplikace se dělí mezi všechny zákazníky.
To, jak optimálně má aplikaci provozovatel ERP vytvořenou je jen na něm a zda využívá skutečné výhody Cloudu, kdy platí jen za spotřebovaný výkon a služba se škáluje dle potřeby. Pokud je to uděláno správně, zákazníci toto vůbec nepoznají. Toto je, ale zase jiná problematika, ale o tom článek nebyl.
Ne neviděl. A důvod je, že všichni čeští prodejci napsali strand alone aplikace, které instalují on premise a jejich představa o Cloudu je, že si někde v datovém centru neklikáte virtuální stroj a na něj tu jejich aplikaci nainstalujete. Toto, ale není to, o čem mluvím.
Prosím rozlišujme VM někde v datovém centru, kde Vám poskytovatel ERP aktualizuje vaši instalaci a přidává custom věci a to, že někde v Cloud běží SaaS. Když píšu o Cloudu, mám na mysli AWS, Azure, Oracle a další a skutečně Cloudovou aplikaci, která zvládne zvýšení zátěže o 10-tky i 100-ky % procent.
Prodejci mají ve svých aplikacích neskutečné investice za ty roky a věřím, že to nebude žádná hitparáda z pohledu architektury a čistoty kódu.
Každá aplikace může poskytovat API pro komunikaci s backendem. UI je jen jiná vrstva nad business logikou. Takže propojení je možné, jen to nesmí být “nabastlené”. Ty postupy a techniky jsou zde již roky, jen je třeba je dodržovat - design patterns a vrstvy aplikace.
Co se týče těch customizací. Je to o vašich preferencích. Buď ohnete aplikaci nebo firmu. Velké firmy, jako Alza si ERP píšou sami. Původně začínali na “krabicovém produktu”, ale teď už jsou tak velcí, že potřebují, z důvodu business flexibility, vlastní ERP. Pokud jste, ale malá firma, tak by bylo lepší se customizacím vyhnout a jet nějaký standard. Na těch customizacích firmy vydělávají, protože většinou musí přijet konzultant a za nějaký peníz, většinou nemalý, provede změny. Tím se dostáváte vlastní vinnou do pasti a vzniká Vám vendor lock. A to oni chtějí.
Za customizaci nepočítám to, že aplikace třeba umožňuje “neklikat” nějaké workflow, které v ní žije a volá dle toho moduly aplikace.