Future Railway Mobile Communication System (volně přeloženo „budoucí systém pro bezdrátovou železniční komunikaci“, zkráceně FRMCS) je mezinárodní standard bezdrátové komunikace pro železniční infrastrukturu a aplikace. Moderní vlaky jsou elektroniky plné a jejich řídicí systémy velmi sofistikované.
FRMCS staví na schopnostech 5G technologií, které se osvědčily například jako privátní sítě u velkých kampusových řešení. Na rozdíl od předchozích generací mobilního spojení jsou schopné zajistit stabilní připojení s nízkou latencí velkému počtu uživatelů na různorodém hardwaru.
„Latence a kapacita 5G sítí bývají zmiňovány jako hlavní přínosy této technologie. V praxi však zákazníci oceňují především bezpečnost a stabilitu důležitou pro kritické provozy,“ vysvětluje Jaroslav Hercík, technický ředitel společnosti COMPLUS. Ta se na privátní 5G sítě specializuje a je významným českým partnerem Nokie.
U běžných spotřebitelů se 5G zatím těší menšímu zájmu, než původně někteří analytici čekali. Mimo jiné proto, že standard LTE zkrátka pro potřeby většiny uživatelů stačí. Velké či klíčové podniky – jako právě železnice – však mají perfektní use case.
Tolik potřebná modernizace
Aktuální železniční sítě v Evropě mají komunikaci většinou postavenou na rychle stárnoucím standardu (GSM-R), který je pro moderní vlakové spojení již nedostačující.
5G má mnoho výhod, mimo jiné i vyšší flexibilitu. Technologie by měla fungovat desítky let i s výrazně modernějším hardwarem, který bude zároveň schopný pracovat i s 6G a budoucími standardy.

Schéma, co všechno by na železnici měla pokrýt 5G FRMCS technologie od společnosti Nokia
„Moderní standard komunikace přinese české železnici řadu výhod, bude moci snadněji spolupracovat s dalšími železničními sítěmi v Evropě a po celém světě,“ podotýká Jaroslav Hercík. „To je klíčové pro mezinárodní železniční přepravu a logistiku.“
Wi-Fi pro cestující ve vagonech je sice běžnému spotřebiteli nejviditelnější, avšak pouze poslední a poměrně jednoduchou částí FRMCS.
Celkově jde především o laikům méně zřetelné, ale o to důležitější funkce: vzdálenou údržbu, komunikaci mezi vlaky, drážní cestou a zastávkami, mission critical sítě, ticketing, ochranu bezpečnosti a soukromí pasažérů, efektivitu provozu a další. To vše se musí spolehnout na stabilní, nesmírně spolehlivou a nízkolatenční bezdrátovou komunikaci.
Živá laboratoř za humny
Nokia už dnes 5G FRMCS zkouší v praxi, a to hned s několika provozovateli železnic v západní Evropě: s Deutsche Bahn (DB) v Německu, švýcarskými SBB i se společností NSCF ve Francii.
Na německé straně Krušných hor, nedaleko českého Chomutova, také DB ve spolupráci s Nokií vybudovaly living lab, kde „pre-FRMCS“ na železnici testují. FRMCS zde běží na jiné frekvenci a nemá všechny funkce budoucí implementace, jde však o klíčový krok pro praktickou zkoušku technologie.
„Živá laboratoř Deutsche Bahn umožňuje jak provozovateli železnice, tak jeho partnerům vyzkoušet a optimalizovat budoucí use-cases v reálných podmínkách. Kromě čistě technické implementace FRMCS a aplikací nabízí laboratoř také jedinečnou příležitost dále rozvinout rozmanitější ekosystém partnerů a samotný způsob řízení železnice,“ vysvětluje Stefan Weidmann, Head of Transportation Sales Europe ve společnosti Nokia.
Implementace nového standardu je samozřejmě náročný a nákladný běh na dlouhou trať, předpokládá tudíž spolupráci několika segmentů trhu.
Na straně drážní jde o sdružení UNISIG nebo Mezinárodní železniční unii, na straně technologických společností pak například o Nokii, která může nabídnout bohaté zkušenosti.

Z konference 5G summit v Poslanecké sněmovně
Nejde přitom o vzdálené sliby, ale reálný a jasný plán s navrženými termíny, kdy by mělo dojít k realizaci projektů v evropské síti. Masové nasazení FRMCS na železničních se očekává od roku 2028 a dál. První implementace lze očekávat už dříve. Deutsche Bahn a další velcí provozovatelé železnic v Evropě stanovili první praktické testy v reálném provozu na roky 2025 až 2027.
„FRMCS se netýká jen řízení vlaků, ale zajistí všeobjímající digitalizaci železničního průmyslu a udělá vlaky bezpečnější a pro zákazníky lákavější. S několikavrstvým systémem, kde je komunikace oddělena od aplikace, bude následná správa životního cyklu 5G mnohem jednodušší, než je u GSM-R,“ dodává Weidmann.
Bezpečnější a rychlejší dráhy
Společnost COMPLUS za účelem přiblížení problematiky nasazení 5G sítí v evropském prostředí uspořádala v Poslanecké sněmovně 5G summit, kde se mj. probíralo přiřazení vhodného spektra ve frekvenčním pásmu pro novou technologii, vyšší bezpečnost i demokratizaci železnic.
FRMCS představuje pro Evropu šanci zmodernizovat dráhy, otevřít prostor novým firmám a ukázat, že vlaky nepatří do starého železa, ale právě naopak.
„Další zvýšení bezpečnosti železniční přepravy bývá zmiňováno jako hlavní benefit FRMCS. Je důležité si uvědomit, z čeho vyplývá. Z lepší komunikace a tím i interoperability mezi zařízeními. To však má jasný přesah i do optimalizace samotné přepravy a maximálního využití fyzické železniční infrastruktury, např. zkrácením intervalů mezi projíždějícími vlakovými soupravami,“ doplnil Jaroslav Hercík.