Připojit k 5G cestující nestačí, budoucnost železnice se jmenuje FRMCS

Autor: Dominik Kučera
Lidé cestující vlakem zejména na dálkových trasách už považují připojení k internetu za standard. Ještě důležitější je však rychlé a spolehlivé připojení pro samotné dráhy. Závisí na něm správa řídicích systémů, postupná automatizace i sjednocování evropské infrastruktury. Nový standard má zkratku FRMCS, lídrem technologie je Nokia a jejím důležitým partnerem je i česká společnost COMPLUS.
12. 2. 2024
marketvoice
MarketVoice

Sdílet

Future Railway Mobile Communication System (volně přeloženo „budoucí systém pro bezdrátovou železniční komunikaci“, zkráceně FRMCS) je mezinárodní standard bezdrátové komunikace pro železniční infrastrukturu a aplikace. Moderní vlaky jsou elektroniky plné a jejich řídicí systémy velmi sofistikované.

FRMCS staví na schopnostech 5G technologií, které se osvědčily například jako privátní sítě u velkých kampusových řešení. Na rozdíl od předchozích generací mobilního spojení jsou schopné zajistit stabilní připojení s nízkou latencí velkému počtu uživatelů na různorodém hardwaru.

„Latence a kapacita 5G sítí bývají zmiňovány jako hlavní přínosy této technologie. V praxi však zákazníci oceňují především bezpečnost a stabilitu důležitou pro kritické provozy,“ vysvětluje Jaroslav Hercík, technický ředitel společnosti COMPLUS. Ta se na privátní 5G sítě specializuje a je významným českým partnerem Nokie.

U běžných spotřebitelů se 5G zatím těší menšímu zájmu, než původně někteří analytici čekali. Mimo jiné proto, že standard LTE zkrátka pro potřeby většiny uživatelů stačí. Velké či klíčové podniky – jako právě železnice – však mají perfektní use case.

Tolik potřebná modernizace

Aktuální železniční sítě v Evropě mají komunikaci většinou postavenou na rychle stárnoucím standardu (GSM-R), který je pro moderní vlakové spojení již nedostačující.

5G má mnoho výhod, mimo jiné i vyšší flexibilitu. Technologie by měla fungovat desítky let i s výrazně modernějším hardwarem, který bude zároveň schopný pracovat i s 6G a budoucími standardy.

Widget obrázku #1115841 (přidáno skriptem)
Schéma, co všechno by na železnici měla pokrýt 5G FRMCS technologie od společnosti Nokia

Schéma, co všechno by na železnici měla pokrýt 5G FRMCS technologie od společnosti Nokia

Autor: Dominik Ku?era

„Moderní standard komunikace přinese české železnici řadu výhod, bude moci snadněji spolupracovat s dalšími železničními sítěmi v Evropě a po celém světě,“ podotýká Jaroslav Hercík. „To je klíčové pro mezinárodní železniční přepravu a logistiku.“

Wi-Fi pro cestující ve vagonech je sice běžnému spotřebiteli nejviditelnější, avšak pouze poslední a poměrně jednoduchou částí FRMCS.

Celkově jde především o laikům méně zřetelné, ale o to důležitější funkce: vzdálenou údržbu, komunikaci mezi vlaky, drážní cestou a zastávkami, mission critical sítě, ticketing, ochranu bezpečnosti a soukromí pasažérů, efektivitu provozu a další. To vše se musí spolehnout na stabilní, nesmírně spolehlivou a nízkolatenční bezdrátovou komunikaci.

Živá laboratoř za humny

Nokia už dnes 5G FRMCS zkouší v praxi, a to hned s několika provozovateli železnic v západní Evropě: s Deutsche Bahn (DB) v Německu, švýcarskými SBB i se společností NSCF ve Francii.

Na německé straně Krušných hor, nedaleko českého Chomutova, také DB ve spolupráci s Nokií vybudovaly living lab, kde „pre-FRMCS“ na železnici testují. FRMCS zde běží na jiné frekvenci a nemá všechny funkce budoucí implementace, jde však o klíčový krok pro praktickou zkoušku technologie.

„Živá laboratoř Deutsche Bahn umožňuje jak provozovateli železnice, tak jeho partnerům vyzkoušet a optimalizovat budoucí use-cases v reálných podmínkách. Kromě čistě technické implementace FRMCS a aplikací nabízí laboratoř také jedinečnou příležitost dále rozvinout rozmanitější ekosystém partnerů a samotný způsob řízení železnice,“ vysvětluje Stefan Weidmann, Head of Transportation Sales Europe ve společnosti Nokia.

Implementace nového standardu je samozřejmě náročný a nákladný běh na dlouhou trať, předpokládá tudíž spolupráci několika segmentů trhu.

Na straně drážní jde o sdružení UNISIG nebo Mezinárodní železniční unii, na straně technologických společností pak například o Nokii, která může nabídnout bohaté zkušenosti.

Widget obrázku #1115844 (přidáno skriptem)

Z konference 5G summit v Poslanecké sněmovně

Autor: Dominik Ku?era

Nejde přitom o vzdálené sliby, ale reálný a jasný plán s navrženými termíny, kdy by mělo dojít k realizaci projektů v evropské síti. Masové nasazení FRMCS na železničních se očekává od roku 2028 a dál. První implementace lze očekávat už dříve. Deutsche Bahn a další velcí provozovatelé železnic v Evropě stanovili první praktické testy v reálném provozu na roky 2025 až 2027.

„FRMCS se netýká jen řízení vlaků, ale zajistí všeobjímající digitalizaci železničního průmyslu a udělá vlaky bezpečnější a pro zákazníky lákavější. S několikavrstvým systémem, kde je komunikace oddělena od aplikace, bude následná správa životního cyklu 5G mnohem jednodušší, než je u GSM-R,“ dodává Weidmann.

Bezpečnější a rychlejší dráhy

Společnost COMPLUS za účelem přiblížení problematiky nasazení 5G sítí v evropském prostředí uspořádala v Poslanecké sněmovně 5G summit, kde se mj. probíralo přiřazení vhodného spektra ve frekvenčním pásmu pro novou technologii, vyšší bezpečnost i demokratizaci železnic.

FRMCS představuje pro Evropu šanci zmodernizovat dráhy, otevřít prostor novým firmám a ukázat, že vlaky nepatří do starého železa, ale právě naopak.

„Další zvýšení bezpečnosti železniční přepravy bývá zmiňováno jako hlavní benefit FRMCS. Je důležité si uvědomit, z čeho vyplývá. Z lepší komunikace a tím i interoperability mezi zařízeními. To však má jasný přesah i do optimalizace samotné přepravy a maximálního využití fyzické železniční infrastruktury, např. zkrácením intervalů mezi projíždějícími vlakovými soupravami,“ doplnil Jaroslav Hercík.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).