Hybridní práce: když se ze zaměstnanců stanou klienti

Autor: Cisco
Hybridní model práce nepředstavuje změnu jen pro zaměstnance, ale vytváří zcela nové podmínky i pro firemní IT.
18. 4. 2022
pr článek

Sdílet

Pracovníci už sice všichni nesedí ve firemních kancelářích, ale zároveň potřebují plně využívat podnikovou infrastrukturu, aplikace a data. IT si tak potřebuje držet perfektní přehled nad prostředím, do něhož vstupují a vystupují desítky či stovky pracovníků – „klientů“.

Situace IT se s příchodem hybridní práce pro IT stala složitější. Zaměstnanci pracují s velkým množstvím firemním aplikací a zároveň se k nim připojují z různých (nových) míst. K jedné a též aplikaci přistupují lidé na dálku z domova, z veřejných sítí, z chráněného firemního prostředí. Zároveň se přihlašují k aplikacím, které běží v cloudu, k jiným, které běží ve firemním datovém centru. Počty zapojených lidí a destinace, z nichž přistupují k firemním datům, mají vliv na chod aplikací, jejich dostupnost, rychlost. A samozřejmě, že dostupnost a „kvalita“ firemních IT nástrojů bezprostředně ovlivňují, jak precizní práci zaměstnanci odvádějí, protože kuchař s tupým nožem také nic pořádně neukrojí.

Proto bezproblémový chod aplikací přímo ovlivňuje ekonomické výsledky firmy. Má vliv na chyby pracovníků, na plnění termínů, ale koneckonců i na motivaci a spokojenost lidí v podniku. A správci firemního IT musí mít perfektní přehled o stavu a fungování celé aplikační infrastruktury. „Když chcete dobré výkony, musíte dát lidem dobré nástroje. Pokud nástroje náhodou nefungují, musíte vědět, proč a kde se stala chyba, abyste ji mohl opravit. A i když vše běží bez problémů, lze díky přehledu ještě najít nějaký prostor pro zlepšení,“ říká systémový inženýr Cisco Martin Diviš.

Umění destilace

Pro perfektní chod aplikací tedy nutně potřebuje IT, ale vlastně i celá firma, získat co nejúplnější přehled, co se děje v CELÉ aplikační infrastruktuře. Odborně se tomu říká Full Stack Observability. Tedy schopnost systematicky získávat relevantní údaje o stavu aplikací a všech hardwarových a softwarových komponent, na kterých závisí. S cílem vyhodnocení dopadu na uživatele, na ekonomiku firmy, pro možnost kontinuální optimalizace (rozvoje) a zajištění rychlého řešení případných problémů.

Jakkoli se může zdát požadavek dokonalého přehledu extrémní, v Cisco jsou přesvědčeni, že nasazení tří aplikací dokáže těmto nárokům vyhovět, aniž by to zaměstnalo celé IT oddělení. „Nemusím nutně monitorovat všechny metriky a informace. Ve finále potřebuji vydestilovat několik základních informací, které mi v provozu aplikací a jejich rozvoji skutečně pomůžou,“ doplňuje Martin Diviš.

Kde to chodí a kde to drhne

Cisco AppDynamics je nástrojem pro monitoring aplikací. AppDynamics v reálném čase sleduje, jak aplikace běží, monitoruje její výkon, odezvu a uživatelskou zkušenost. A samozřejmě, pokud aplikace neběží ideálně, ukáže, v které její části se skrývá problém. Ten může být například již na začátku při přihlášení uživatele, ale i v kterékoli další navazující „transakci“, kterou v aplikaci dělá, například ve vyhledávání, exportu nebo importu dat, zadávání plateb, objednávání apod. AppDynamics může také odhalit, že potíže se skrývají na hranici, tedy v místech, kde jsou na aplikaci navázány další externí služby, třeba platební brána. AppDynamics umožňuje se v postupných krocích dostat v příslušném problému třeba až na úroveň kódu, a tak dovoluje zjistit i co je příčinou problému (například prošlé certifikáty, špatně napsaný algoritmus apod.).

Tisíc očí hlídá dostupnost služeb

Vlastní aplikace je v mnoha případech ovlivněna externími faktory, nad nimiž provozovatel nemá vládu, ale přesto jsou nezbytné pro její chod. A ve chvíli, kdy aplikace drhne, je dobré vědět, jestli je problém uvnitř (to odhalí AppDynamics) nebo někde za hranicemi. A k tomu slouží nástroj Cisco ThousandEyes. Dokáže prostřednictvím sítě agentů rozmístěných po celém internetu poskytovat přehled o dostupnosti služby. Pokud aplikace zlobí, dokáže ThousandEyes odhalit, zda je problém v aplikaci, v komunikaci s aplikací, problém v síti, v internetovém připojení, zda má potíže navázaná externí služba nebo je potíž dokonce ve výpadku internetu.

ThousandEyes poskytuje neocenitelnou službu v podobě nezávislého pohledu „zvenčí“. Může vlastně simulovat chování zaměstnance na home office, který do aplikace přistupuje z externího prostředí. „Zaměstnanec“ se prostřednictvím cloud agentů z celého světa připojuje k aplikaci a „pracuje“: prochází stránky, telefonuje, pokouší se o registraci, zkouší stahovat data apod. A z tohoto napodobeného uživatelského chování lze analyzovat, kde jsou na cestě mezi zaměstnancem a firmou největší brzdy.

Vyladit podvozek

Provoz aplikace je samozřejmě nemyslitelný bez příslušné infrastruktury. Zejména v případě, že se jedná o chod desítky nebo dokonce stovky aplikací, hraje klíčovou roli, jakým způsobem jsou v rámci infrastruktury nasazeny. Cisco Intersight Workload Optimizer dokáže za provozu sledovat celé prostředí vlastní infrastruktury nebo infrastruktury u cloudového poskytovatele – aplikační komponenty, datová úložiště, servery, databáze, kontejnerové platformy a další součásti. A ve formě doporučení navrhuje úpravy ke zlepšení výkonu aplikace. Z hlediska provozu aplikace je výhodné, že Intersight Workload Optimizer dokáže optimalizovat zdroje, které jsou jednotlivým aplikacím přiřazovány – umí správcům například nabídnout migraci služby, jejímž výsledkem může být výrazná finanční úspora nebo minimálně úspora ve využití zdrojů. Osvědčí se také při plánování nasazení nové aplikace, díky Intersight lze předem analyzovat disponibilitu potřebných zdrojů.

„Klíčové pro full stack je nejen mít holá data, která můžete sbírat zprava zleva. Ale mít informace v použitelné podobě, která dává na první dobrou přehled o tom, co funguje a nefunguje. Získávat rychlý přístup k informacím, co nefunguje a proč, nebo dokonce možnost proaktivního řešení problému prostřednictvím doporučení Intersight,“ shrnuje Martin Diviš. A dodává, že propracovaný monitoring aplikací má pro firemní IT ještě jeden pozitivní přínos – umožní zbavit se obligátní věty: „Nevím, co s tím je, u nás všechno funguje normálně.“ Protože díky monitoringu zjistíte opravdu přesně, kde a co nefunguje a s kým řešit nápravu.

Potřebujete se poradit o provozu vašich firemních aplikací? Napište mail na dccz@cisco.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).