I to může stát na začátku cesty z freelancera k podnikání. Ale bez toho, aby tě bavilo tvořit věci a řešit je od A do Z, to nepůjde.
Musíš chtít víc než jen dobře zaplacený hotový úkol. Potřebuješ chuť něco budovat, ne jen čekat, kdo ti co zadá. Freelancer pracuje podle cizího plánu (i když přidá svoje nápady). Podnikatel si plán tvoří sám. A občas to fakt bolí.
Freelancer prodává čas. Podnikatel buduje hodnotu
Jako freelancer prodáváš hodiny. Jako podnikatel stavíš něco, co vydělává i bez tebe. A ten přerod není jen o penězích, ale hlavně o mindsetu. Musíš přestat přemýšlet jako dodavatel a začít jako stavitel. Přestat hasit požáry a začít uvažovat v procesech.
Být freelancer není podnikání. Neříkám, že to není náročný, ale vůbec to nevystihuje podstatu podnikání, které je desetinásobně těžší. Musíš platit lidi, řešit jejich vytíženost, nálady, průšvihy. Najímat a vyhazovat. Řešit fuckupy, které jsou najednou mnohem větší a častější, než když máš všechno pod kontrolou sám. A taky řešit složitější daně nebo to, že tě někdo okradl, ať už o čas, nebo rovnou o peníze.
A hlavně: nesmíš se bát někoho zaplatit. A to i tak, že tomu člověku nebo týmu dáš klidně úplně všechno, co vyděláš jako freelancer. Nebo i víc. Třeba po dobu jednoho roku nebo dvou. Podle toho, jak složitý projekt nebo podnikání buduješ. Takže měj úspory.
Přepni mindset: Mysli komplexně
Musíš začít myslet komplexně a s velkým předstihem, aby tě projekt vyšel co nejlevněji a nemusel jsi nic předělávat nebo nedejbože zahazovat. Nauč se přemýšlet v pojmech jako marže, škálovatelnost, procesy. Kolik ti zbude po všech nákladech? Jak si budeš hlídat výdaje, aby ti nepřerostly přes hlavu? Co se stane, když přijde 10× víc lidí? Co budeš muset přenastavit, abys to zvládl a co můžeš připravit už teď?
Například firemní dokumentaci, která ti později poslouží i pro onboarding nových lidí. Jak nastavit procesy, aby byly co nejefektivnější? I malý projekt je potřebuje, protože s nimi utratíš méně peněz než v chaosu, kde se věci pořád vymýšlejí znovu a znovu.
Kde vzít nápad na vlastní projekt
Na nápad nemusíš čekat jako na osvícení. Stačí se koukat kolem sebe a všímat si, co tě štve. Co je zbytečně složitý? Co by šlo udělat líp? Jestli to štve tebe, dost možná to štve i další lidi. A právě za řešení jsou často ochotní zaplatit. Takhle vznikl můj mini projekt Dostartu.cz, protože jsem nechtěl mít firmu na stejné adrese jako neplatiči DPH a firmy v průseru. Nebo Nevolame.cz, protože ani v roce 2025 neexistovalo místo, kde by sis našel všechny internety na svojí adrese.
Než začneš něco bastlit, zjisti, jestli to vůbec někdo chce. Klidně si udělej prototyp ve Figmě nebo jednoduchý web, který jen vypadá, že funguje. Sleduj, jestli tam někdo kliká, nebo rovnou nabídni objednávku. Když se někdo ozve, napiš, že to teprve ladíš. Validace může být klidně Google Formulář nebo post na LinkedInu. Cílem není dokonalost, ale první reálný zájem.
Až budeš mít potvrzeno, že to dává smysl, všechno si sepiš a nakresli. Nečekej, že to někdo vymyslí za tebe. Musíš to navrhnout ty. Udělej základní wireframe třeba ve Figmě. Kup si hotovej design systém, ušetříš čas i prachy. Na úkoly si vem třeba ClickUp. Je zdarma, přehlednej a pomůže ti udržet pořádek. Jinak se v tom brzo začneš topit.
Další tipy najdeš v článku Chceš rozjet vlastní projekt? Tohle je 9 věcí, které bych si přál vědět dřív
Freelance klienti jako první zákazníci
Když stavíš něco nového, největší devízu máš ve svých stávajících klientech. Už tě znají. Věří ti. Platí ti. Využij, co už máš! Důvěru, kontakty, zkušenosti. Pokud jsi odmakal desítky projektů, máš kolem sebe desítky lidí, kteří tě znají jako spolehlivého člověka.
Zeptej se jich, co je teď pálí? Co by jim usnadnilo práci? Čím můžeš pomoct jinak než v současnosti? I tak můžeš vymyslet nápad na projekt.
Svoje řešení jim pak prostě nabídni. Když tě znají a férově řekneš, že jsi na začátku, budou mít pochopení pro chyby a bugy, který se nevyhnutelně objeví. A ty máš rázem první platící klienty.
Kdy přestat brát zakázky a jít all-in
Nepospíchej. Jako freelancer si vyděláš slušné peníze, ale podnikání je dokáže rychle spálit. Až uvidíš, že nestíháš, zkus to nejdřív vyřešit tím, že si na něco někoho najmeš. Buď na klientskou práci, abys měl víc času na projekt, nebo na projekt, abys nemusel omezovat klienty. Spočítej si, jestli se ti to vyplatí. Mělo by.
Když pak zase nebudeš stíhat, začni omezovat freelance spolupráce pomalu a s co nejmenším dopadem na příjem. Můžeš si říct o vyšší sazbu za méně hodin, když si necháš jen část agendy. Nebo klienty omez tak, že všem zvedneš cenu. Ti, co odejdou, ti uvolní ruce.
Doporučuju mít už aspoň pár platících zákazníků, abys měl z projektu nějaký příjem. A když už fakt nestíháš ani zakázky, ani prodávat, tak je čas jít do toho naplno.
Autorem je Lukáš Koucký, který se z freelancera postupně propracoval k budování vlastních online projektů. Má za sebou přes 15 let v marketingu, obchodu i digitálním světě. Pod značkou LeadMarket.cz rozjel například B2B SaaS nástroj PalDock.com a mnoho dalších svých nebo klientských projektů.