Jakou roli hraje technologie v doručení poslední míle?

Autor: Production Perig / Shutterstock.com
Neustálý technologický pokrok má svůj pozitivní dopad i na oblast logistiky. Doručení je rychlejší, časově přesnější a celkově efektivnější. Jakým způsobem technologie v doručování pomáhá a proč by se firmy měly zaměřit na perfektní doručení poslední míle?
31. 7. 2023
pr článek

Sdílet

Co je last mile logistika?

Doručení poslední míle je zcela klíčová a také nejtěžší část celé logistiky. Koncový zákazník musí dostat zásilku přesně na čas a v perfektním stavu. Výsledný dojem z celého nákupu má ve svých rukou také kurýr, který zásilku předává. Hustá doprava ve městech, špičky, změny v objednávkách a další faktory vstupují do celého procesu logistiky a jsou to právě tyto věci, které dělají last mile delivery tak náročným procesem.

Skvěle zvládnuté doručení poslední míle je konkurenční výhodou

Zákazníci dnes očekávají rychlé doručení zásilek, rádi si vybírají z konkrétních časových slotů, nechtějí na objednané zboží čekat příliš dlouho a počítají s příjemným kurýrem, kterým jim zásilku přiveze až ke dveřím. Firmy, které nemají dobře vyřešenou logistiku poslední míle, nejsou schopné zajistit zákazníkům doručení rychle a na čas nebo vysílají do terénu neprofesionální kurýry, ztrácejí konkurenční výhodu, což je časem může stát opravdu hodně. Zákazník může dát příště přednost konkurenci. Řešením může být outsourcování doručení poslední míle na dopravce, který se na last mile delivery specializuje.

Vývoj moderních technologií dělá doručení efektivnější

Díky moderním technologiím a jejich neustálému vývoji je rychlé doručení na čas stále snazší. Příkladem může být například český dopravce DODO, který vyvíjí vlastní logisticko-technologickou platformu GAIA. Ta má spoustu užitečných funkcí, díky kterým je doručování zásilek efektivní. GAIA využívá umělou inteligenci pro optimalizaci tras kurýrů, plánování počtu kurýrů v terénu, vytíženost vozů, komunikaci se zákazníky i interně v rámci firmy a mnoho dalších užitečných funkcí.

Důležitou složkou je práce s aktuálními daty

Platforma GAIA vyhodnocuje aktuální data z provozu a zpracovává je tak, aby bylo doručení co nejefektivnější, a zatím se to daří. Moderní technologie dokáže naplánovat doručení tak, aby se do provozu nedostalo víc doručovatelských aut, než je nutné, a aby byl maximálně využit jejich nákladový prostor. Zákazníci také oceňují, pokud mají možnost sledovat svou zásilku v reálném čase a mají o ní neustále informace k dispozici. Transparentní komunikace se zákazníkem je také konkurenční výhodou pro jednotlivé firmy a rozhodně není samozřejmostí.

Je budoucnost doručování v dronech?

Doručování prostřednictvím dronů má hned několik výhod. Tou první je, že dron se může dostat na odlehlá místa, kam je těžká doprava klasickými způsoby. A jeho nesporným benefitem je také rychlost doručení. Zvláštní pozornost ale musí být věnována hlavně bezpečnosti. V EU zatím legislativa doručování pomocí dronů nepovoluje, naproti tomu v Americe tento způsob již některé společnosti používají. Společnost DODO nicméně dál testuje doručování pomocí dronu na maďarském trhu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).