Přechod banky do cloudu stojí hlavně na datech

Autor: Tomáš Metz, Česká spořitelna. Zdroj: Česká spořitelna
Celý svět rychle přechází na využívání cloudových služeb a banky si nemohou dovolit zůstat pozadu.
12. 2. 2024
pr článek

Sdílet

S ohledem na silnou regulaci je ale migrace do cloudu pro banky výrazně náročnější než pro poskytovatele jiných služeb. Banky patří tradičně k provozovatelům rozsáhlých datových center, kde běží jak základní bankovní systémy, tak i jednotlivé aplikace, nezbytné pro poskytování služeb klientům. V posledních letech se ale situace rychle mění a provozování všech služeb na vlastní infrastruktuře přestává být pro banky udržitelné. 

K hlavním důvodům přechodu do cloudu přitom patří zejména rychlost a flexibilita, jakou klienti od svých bank očekávají, pokud jde o poskytování běžných služeb i uvádění nových produktů. „Česká spořitelna postupně přenáší svoje systémy a aplikace do cloudového prostředí, kde například už od počátku kompletně běží naše platforma pro přímé bankovnictví George. Cílem je během několika následujících let přenést do cloudu i náš základní bankovní systém na zúčtování transakcí,“ vysvětluje Tomáš Metz, Head of Engineering v České spořitelně.

Přechod do cloudu pro banky znamená extrémně pečlivě zvážit všechny dopady na poskytované služby – především z hlediska bezpečnosti, dostupnosti a spolehlivosti. K tomu se přidávají i velmi náročné regulační požadavky, které například vyžadují fyzické umístění citlivých klientských dat na území Evropské unie a celkově zásadní opatření na ochranu dat. Banky se proto mohou spoléhat pouze na dokonale prověřené cloudové technologie a ve své migraci do cloudu (označované také jako cloudifikace) postupovat bez možnosti omylů a chyb.

Banka řízená daty

Zásadním úkolem v rámci cloudifikace je i konsolidace dat, kterých při poskytování bankovních služeb milionům klientů vzniká obrovské množství. Podstatná část z nich podléhá přísnému dohledu a regulaci, zatímco z dalších datových zdrojů lze vytěžit velmi cenné poznatky pro pochopení individuálních potřeb klientů. Proto při cloudifikaci stojí banky i před rozhodnutím, která data je vlastně možné do cloudu přenést a jak s nimi dále pracovat. „V České spořitelně pracujeme se stovkami datových zdrojů a mnoha tisíci datových sestav. Abychom se mohli stát opravdu pružnou, datově řízenou firmou, musíme tato data demokratizovat – tedy zpřístupnit datové sestavy a možnost jejich analýzy našim zaměstnancům, kteří pak na jejich základě budou schopni rychle přijímat kvalifikovaná rozhodnutí a vytvářet služby podle konkrétních potřeb zákazníků,“ popisuje práci s daty v České spořitelně Tomáš Metz.

Rozebrat a znovu složit v cloudu

Přenos banky do cloudu není možný bez kompletního přepracování jednotlivých systémů, aplikací a služeb na moderní platformy. Tým pro vývoj a inovace České spořitelny se proto vydal cestou rozložení základních bankovních systémů na jednotlivé služby (platební styk, kartové operace a mnoho dalších), které postupně modernizuje a přenáší do cloudu. Všechny nové aplikace pak vznikají už výhradně jako cloudové. „Náš core bankovní systém chceme postupně cloudifikovat, i proto jsme oddělili data od systémů a aplikací, ve kterých s nimi pracujeme. Tím jsme vytvořili velmi flexibilní architekturu, která nám umožní rychlé uvádění nových, plně digitálních produktů,“ uzavírá Tomáš Metz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).