Revoluční novela zákona umožní digitalizaci komunikace se zaměstnanci

Autor: Software602
Na základě novely zákoníku práce je možné plně digitalizovat pracovněprávní dokumenty. Co to znamená pro HR?
6. 11. 2023
pr článek

Sdílet

Od začátku letošního října platí novela zákoníku práce, která umožňuje uzavírat pracovní smlouvy a dohody elektronicky, stejně jako digitalizovat veškerou další komunikaci a dokumenty mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Tato revoluční změna dává zaměstnavateli na výběr, jakým způsobem bude se zaměstnanci komunikovat – buď plně elektronicky, nebo se může rozhodnout ponechat vybrané dokumenty v listinné podobě a vše ostatní převést do podoby elektronické.

Pokud se zaměstnavatel rozhodne pro elektronickou komunikaci a elektronické doručování dokumentů, je povinen o této skutečnosti zaměstnance informovat a musí získat jeho písemný souhlas. Zákon přitom vyžaduje samostatné písemné prohlášení o souhlasu s elektronickým doručováním, včetně poučení o právech a povinnostech. Souhlas tedy nelze plošně zahrnout například do pracovní smlouvy a zaměstnanec má navíc právo tento souhlas kdykoli odvolat.

Výhody na obou stranách

Díky možnosti uzavírat pracovní smlouvy i dohody elektronickou formou a digitalizovat platové výměry, dohody o odpovědnosti i všechny další dokumenty, ušetří firmy i zaměstnanci velkou spoustu času. Například už nebude nutné čekat na fyzickou přítomnost kompetentní osoby s oprávněním podepisovat dokumenty a ani zaměstnanci pracující z domu už nebudou muset kvůli podpisům cestovat do kanceláře. Značné úspory času a nákladů mohou dosáhnout především firmy, které mají v České republice více poboček nebo mají své matky v zahraničí. Navíc může mít zaměstnanec k dispozici své pracovní smlouvy a další dokumenty, kdykoliv je bude potřebovat.

Možnost kompletního převedení pracovněprávních dokumentů do elektronické podoby navíc umožňuje digitalizovat celý životní cyklus těchto dokladů – od jejich vytvoření, přes podepsání správným typem elektronického podpisu na obou stranách a vzájemné elektronické doručování, až po archivaci a skartaci po uplynutí archivační lhůty.

Stačí mobil, počítač a elektronické podpisy

Aby mohl zaměstnavatel se zaměstnanci komunikovat plně elektronickou cestou, stačí splnit základní předpoklady. Zaměstnanec potřebuje chytrý telefon a v ideálním případě také počítač. Na straně zaměstnavatele je nutné mít platformu, jako je například Sofa od Software602, která umožňuje proces elektronického podepisování dokumentů včetně správy kvalifikovaných i zaručených certifikátů pro podpis.

Zatímco zaměstnavatel potřebuje elektronický uznávaný podpis, zaměstnanec používá zaručený podpis. Obě strany mohou pro elektronické doručování používat vlastní datovou schránku, a pokud ji zaměstnanec nemá, potřebuje vlastní soukromou e-mailovou schránku (tedy takovou, ke které nemá zaměstnavatel přístup) a optimálně také internetové bankovnictví včetně bankovní identity pro rychlé ověřování. Pro zaměstnavatele je také nezbytný profesionální digitální archiv, kde budou dokumenty bezpečně uloženy a po uplynutí archivační lhůty skartovány. Vybírat je možné z cloudových i lokálních řešení – podle konkrétních požadavků a výše plánované investice.

Za účelem digitalizace procesů v personalistice vyvinula česká společnost Software602 portál HR Point, na kterém jsou zaměstnancům i zaměstnavatelům dostupné všechny potřebné informace a dokumenty a který je propojený s cloudovým digitálním archivem. Portál HR Point staví na propojení cloudové aplikace Sofa s aplikací Teams ze sady Microsoft 365 a podporuje všechny agendy související s HR.

HR Point pomáhá týmům personálního oddělení zefektivnit jednotlivé procesy – od náboru až po offboarding zaměstnanců. Software602 může řešení HR Point přizpůsobit konkrétnímu zaměstnavateli na míru a také jej postupně implementovat ve více fázích podle priorit. Největší zájem je aktuálně o digitalizaci procesu onboardingu, kterým personalisté tráví nejvíce času. Přehledné uložení nezbytných dokumentů na jednom místě usnadní první dny v novém zaměstnání také samotným zaměstnancům, kteří se ihned po nástupu musí seznámit s velkým množstvím informací. Díky pokročilým funkcím HR pointu mohou mít navíc všechny pověřené osoby okamžitý přehled, zda se s dokumenty nový kolega již seznámil, případně co je třeba ještě doplnit.

Přínosy digitalizace procesů a komunikace v HR budou pro každou společnost individuální. Obecně mohou společnosti díky elektronickým procesům a následnému efektivnímu reportingu snížit čas strávený administrativou u každého zaměstnance, bez ohledu na jeho pracovní pozici. A v důsledku pak ušetřit značnou část nákladů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).