Většina ze zhruba 40 tisíc českých e-shopů si řeší skladování a logistiku interně. Nejmenším se zboží vejde do pár polic v garáži, další expedují zboží z vlastní kamenné prodejny. Ti největší investují do logistiky stamiliony a optimalizaci doručení zboží klientům se u nich věnují celé týmy odborníků. Co mají ale dělat středně velké e-shopy s měsíčním počtem zásilek ve stovkách, tisících až desetitisících kusů prodaného zboží? Mají investovat do logistiky, skladů, vybavení, systémů a řízení procesů kolem doručení zásilek z e-shopu klientům, nebo se porozhlédnout po externím dodavateli tzv. fulfillment služeb?
V následující tabulce si můžete porovnat, jaké otázky musí v logistice řešit e-shop a jak to vypadá, když je přenechá k řešení logistickému partnerovi.
| Vlastní logistika | Outsourcing / Fulfillment | |
| Pronájem skladové plochy | platím celou pronajatou plochu skladu | platím pouze takovou plochu, kterou aktuálně využívám | 
| Naskladňování a kontrola zboží | vše řeším ve svém skladu sám | na základě avíza zajistí kontrolu a naskladnění logistický partner | 
| Mzdy zaměstnanců | platím měsíční mzdy, bez ohledu na počet zakázek, nemocnost, dovolené apod. | platím jen za práci na zásilkách | 
| Obalový materiál | nakupuji předem sám | platím zpětně jen za to, co bylo použito | 
| Doprava | mám samostatné smlouvy s dopravci | využívám hromadného nákupu logistického partnera | 
| Při sezónní špičce | musím krátkodobě nabrat další lidi, zajistit techniku, prostory atd. | vše zajistí logistický partner | 
| Zpracování dobírek a reklamací | musím řešit vlastními silami | zajišťuje logistický partner | 
| Manipulační technika | musím koupit nebo si pronajmout drahou manipulační techniku, regály, čtečky, tiskárny apod. | zajišťuje logistický partner | 
| Informační technologie | musím mít a udržovat vlastní skladový systém | zajišťuje logistický partner | 
A jak to vychází cenově?
V zásadě se dá předpokládat, že náklady na sklady, obalový materiál, dopravu a práci budou obdobné jako u vlastního skladu. Rozdíl je v tom, že se nestaráte o sezónní špičky, nečekané výkyvy poptávky způsobené například pandemií, prostě máte volné ruce pro marketing, obchod a další rozvoj vašeho podnikání.
Outsourcing logistiky si volí čím dál tím víc e-shopů
Dlouholetý poskytovatel logistiky pro e-shopy, společnost ComGate, poslední dobou registruje zvýšený zájem o své služby. Kvůli stoupající poptávce nedávno navýšila své kapacity ve skladu v Praze – Horních Počernicích. Fulfillmentové služby ComGate v Praze, Týništi nad Orlicí a Bratislavě využívá přes 200 e-shopů.
Pokud budete uvažovat o outsourcingu logistiky, doporučujeme abyste se neomezili pouze na e-mailovou komunikaci a cenovou nabídku, ale osobně se setkali s poskytovatelem. Zeptejte se na informační systém a komunikační rozhraní, vytvořte si osobní dojem. Jedná se o zásadní rozhodnutí, které může způsobit bolesti hlavy, nebo naopak nakopnout vaše podnikání.
 
 
