Unie podnikových právníků sdružující firemní právníky z celé republiky proto apeluje na zpřesnění právní úpravy, které by tyto problémy odstranilo.
„V současné době je toto téma mezi podnikovými právníky velice živé, neboť jejich zaměstnavatelé jsou v drtivé většině osoby, které mají ze zákona datovou schránku zřízenou. Nově zavedený revoluční institut doručování tak s sebou přináší nejen problémy technického charakteru, ale především obavy z důsledků jejich nesprávného používání,“ hodnotí zavedenou novinku Ondřej Běhal, odborník podnikové praxe z Unie podnikových právníků, který se problematikou datových schránek podrobně zabývá.
Zkušenosti s provozem datových schránek jsou prozatím minimální, ale podle Běhala patří mezi nejčastější problémy chybějící zaručený elektronický podpis na rozhodnutí obsažené v datové zprávě, časová pomíjivost elektronického podpisu, a nejednotné názory na potřebné náležitosti datových zpráv.
„Od zahájení provozu datových schránek se setkáváme s případy, které do budoucna mohou způsobit právní nejistotu například v exekučních řízeních. Právě takové nedostatky náležitostí datových zpráv, jako je chybějící elektronický podpis, mohou způsobit, že se rozhodnutí stane nevykonatelným. Firmám tak mohou hrozit i milionové škody,“ dodává Marie Brejchová, prezidentka Unie podnikových právníků, která sdružuje více jak čtyři stovky firemních právníků z různých oblastí.
V rámci své činnosti tak Unie upozorňuje na tyto problémy a snaží se navrhovat jejich řešení. Velkým tématem proto budou datové schránky na dubnové konferenci s názvem Podnikový právník.