E-shop si podle čísel Shoptetu v tuzemsku pronajímá víc než polovina obchodníků, zatímco přímo na míru jich vznikla ani ne desetina.
Trend používání předpřipravených řešení pomalu proniká i na scénu mobilních aplikací. Stejně jako u e-shopů nebo blogů se ale "šablony" vyplatí hlavně v případě jednoduchých webů nebo aplikací. Globálně tak podobné služby využívají především restaurace, kluby nebo neziskové organizace.
Vládcem světového trhu je izraelské Como, odnož jedné z největších tamních internetových firem Conduit. Tomu se někdy říká Wix mobilní scény, a po čtyřech letech fungování chrlí kolem čtyř a půl tisíce aplikací denně.
“Přes sedmdesát procent aplikací, které byly vytvořeny přes náš systém, si objednaly malé a střední firmy,” tvrdil loni Li-at Karpel Gurwicz ze serveru Como, u příležitosti milionté vydané aplikace. A do mobilní scény se nakonec pustil i Wix, který se dosud soustředil na poskytování rychlých webových řešení.
Zájem firem o vlastní mobilní aplikace přitom podle předpovědí IDC v budoucnu výrazně poroste. Analytici očekávají až zdvojnásobení jejich trhu. Pokud jde o české prostředí, tak meziroční růst má letos činit pro tablety 13 %, pro smartphony 12 %.
Největší poskytovatelé šablonových aplikací
Como.com | Israel | 1 milion aplikací |
Apps-Builder | Itálie | 1 milion aplikací |
iBuildApp | Rusko | 660 tisíc aplikací |
AppMachine | Holandsko | 120 tisíc aplikací |
Appery.io | USA | 100 tisíc aplikací |
Podobnou službu zkoušel v tuzemsku před více něž dvěma lety rozjet projekt Druidly, v němž se angažoval Martin Malý. Ten ale po roce z firmy odešel stavět online tým do vydavatelství Economia a později do časopisu Forbes.
Startup získal rychle dvoumilionovou investici a profiloval se především jako publikační platforma pro magazíny nebo zpravodajské weby. Vsadil ale na platformu mobilních Windows, což se nakonec ukázalo být jednou z dílčích příčin jeho konce.
Hozenou rukavici zvedla v Česku společnost Anywhere, firma, která vznikla už před osmnácti lety jako klasický systémový integrátor a bodyshop. “Před čtyřmi lety jsme se ale soustředili na mobilní vývoj a v roce 2013 tak vznikla i idea platformy typu Adam,” vysvětluje projektová manažerka startupu Iva Otáhalová.
Adam byl původně vedlejší produkt, ale od letošního roku získal v rámci firmy nové postavení oficiálního projektu. “Za rok fungování jsme posbírali dvě stovky platících klientů,” dodává Otáhalová s tím, že jde většinou o tuzemské firmy. "V cizině naši službu zatím nijak aktivně nepropagujeme a ani se k tomu letos nechystáme," tvrdí.
Vývoj jednoduché aplikace trvá maximálně čtrnáct dní. “Kód je v podstatě hotový hned, my už jen dodáme obrázky a loga zákazníka a čeká se jen na Apple a Google, než aplikaci schválí ve svých obchodech,” tvrdí s tím, že základní aplikace tak může malou firmu stát kolem deseti tisíc ročně.
O tom, zda je lepší vsadit na mobilní web, nebo na aplikace, se vedou spory. Podle loňských čísel analytiků z Flurry Analytics například američtí uživatelé trávili mnohem víc času s aplikacemi než v prohlížečích. A to opravdu výrazně: 86 % času, oproti 14 % u mobilního webu. I když vysoký podíl aplikací jde zejména na vrub časožroutům jako jsou hry a sociální sítě, je to dobrý důvod k zamyšlení.
Jedno zůstává jisté: počet uživatelů, kteří na internet chodí ze smartphonů a tabletů, rychle roste - na weby zapojené do NetMonitoru přišla loni v listopadu skoro polovina českých internetových uživatelů z mobilních zařízení. Pro většinu firem to znamená, že svou mobilní existenci budou muset dříve či později vyřešit.