Firemní aplikaci z automatu, nebo řešení na míru? Šablony pronikají i do mobilů

3. 2. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Stavět web nebo aplikaci na míru, nebo zkusit šablonové řešení – to je klasické dilema současného IT světa. Ať už jde o blogy, e-shopy nebo mobilní aplikace.

E-shop si podle čísel Shoptetu v tuzemsku pronajímá víc než polovina obchodníků, zatímco přímo na míru jich vznikla ani ne desetina. 

Trend používání předpřipravených řešení pomalu proniká i na scénu mobilních aplikací. Stejně jako u e-shopů nebo blogů se ale "šablony" vyplatí hlavně v případě jednoduchých webů nebo aplikací. Globálně tak podobné služby využívají především restaurace, kluby nebo neziskové organizace. 

Vládcem světového trhu je izraelské Como, odnož jedné z největších tamních internetových firem Conduit. Tomu se někdy říká Wix mobilní scény, a po čtyřech letech fungování chrlí kolem čtyř a půl tisíce aplikací denně. 

“Přes sedmdesát procent aplikací, které byly vytvořeny přes náš systém, si objednaly malé a střední firmy,” tvrdil loni Li-at Karpel Gurwicz ze serveru Como, u příležitosti milionté vydané aplikace. A do mobilní scény se nakonec pustil i Wix, který se dosud soustředil na poskytování rychlých webových řešení.

Zájem firem o vlastní mobilní aplikace přitom podle předpovědí IDC v budoucnu výrazně poroste. Analytici očekávají až zdvojnásobení jejich trhu. Pokud jde o české prostředí, tak meziroční růst má letos činit pro tablety 13 %, pro smartphony 12 %.

Největší poskytovatelé šablonových aplikací

Como.comIsrael1 milion aplikací
Apps-BuilderItálie1 milion aplikací
iBuildAppRusko660 tisíc aplikací
AppMachineHolandsko120 tisíc aplikací
Appery.ioUSA100 tisíc aplikací

Podobnou službu zkoušel v tuzemsku před více něž dvěma lety rozjet projekt Druidly, v němž se angažoval Martin Malý. Ten ale po roce z firmy odešel stavět online tým do vydavatelství Economia a později do časopisu Forbes. 

Startup získal rychle dvoumilionovou investici a profiloval se především jako publikační platforma pro magazíny nebo zpravodajské weby. Vsadil ale na platformu mobilních Windows, což se nakonec ukázalo být jednou z dílčích příčin jeho konce.

Hozenou rukavici zvedla v Česku společnost Anywhere, firma, která vznikla už před osmnácti lety jako klasický systémový integrátor a bodyshop. “Před čtyřmi lety jsme se ale soustředili na mobilní vývoj a v roce 2013 tak vznikla i idea platformy typu Adam,” vysvětluje projektová manažerka startupu Iva Otáhalová

Adam byl původně vedlejší produkt, ale od letošního roku získal v rámci firmy nové postavení oficiálního projektu. “Za rok fungování jsme posbírali dvě stovky platících klientů,” dodává Otáhalová s tím, že jde většinou o tuzemské firmy. "V cizině naši službu zatím nijak aktivně nepropagujeme a ani se k tomu letos nechystáme," tvrdí.

Vývoj jednoduché aplikace trvá maximálně čtrnáct dní. “Kód je v podstatě hotový hned, my už jen dodáme obrázky a loga zákazníka a čeká se jen na Apple a Google, než aplikaci schválí ve svých obchodech,” tvrdí s tím, že základní aplikace tak může malou firmu stát kolem deseti tisíc ročně. 

CIF25

O tom, zda je lepší vsadit na mobilní web, nebo na aplikace, se vedou spory. Podle loňských čísel analytiků z Flurry Analytics například američtí uživatelé trávili mnohem víc času s aplikacemi než v prohlížečích. A to opravdu výrazně: 86 % času, oproti 14 % u mobilního webu. I když vysoký podíl aplikací jde zejména na vrub časožroutům jako jsou hry a sociální sítě, je to dobrý důvod k zamyšlení.

Jedno zůstává jisté: počet uživatelů, kteří na internet chodí ze smartphonů a tabletů, rychle roste - na weby zapojené do NetMonitoru přišla loni v listopadu skoro polovina českých internetových uživatelů z mobilních zařízení. Pro většinu firem to znamená, že svou mobilní existenci budou muset dříve či později vyřešit.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).